Czy Volkswagen Golf GTI Clubsport pokona Civica Type R? Tym razem rywalizacja odbywa się na niemieckim torze wyścigowym, więc warunki są nieco bardziej wymagające
Nie da się ukryć, że pierwszym samochodem, który spopularyzował segment hot hatchy był Volkswagen Golf GTI. Co prawda nie było to pierwsze auto tego typu, ale o 1975 roku niemiecki hatchback zdobył sporą popularność i przyczynił się do rozwoju tego segmentu na nieznaną do tej pory skalę. Wtedy królował silnik 1.6 z wtryskiem paliwa o mocy 110 koni mechanicznych. Dzisiaj ten segment dysponuje nieco inną mocą, a główny bohater też zyskał kilka koni mechanicznych. Dokładnie teraz mamy 245 koni w bazowym GTI, a Volkswagen Golf GTI Clubsport legitymuje się mocą aż 300 koni mechanicznych. To prawie trzykrotnie więcej niż w pierwotnej wersji, a do niedawna taką mocą dysponowała wersja R z napędem na obie osie. Jak poradzi sobie Golf w zestawieniu z Hondą Civic Type R?
Zazwyczaj porównania dwóch samochodów dokonuje się w wyścigach typu DRAG, gdzie sprawdza się pokrycie z katalogowymi wartościami podawanymi przez producenta. Rzadziej takich porównań dokonuje się na publicznych drogach, chociaż zasady będą takie same. Znacznie ciekawsze są pojedynki na torach, a szczególnie tych znanych i lubianych, jak Hockenheim. Gdy normalnie ściga tam się Formuła 1, dzisiaj do walki staje Volkswagen Golf GTI Clubsport oraz Honda Civic Type R. Jeśli chcemy porównać te dwa auta, to łatwo możemy zauważyć, że zarówno Golf, jak i Civic mają około 300 koni mechanicznych, napęd na przednią oś oraz masę na poziomie około 1400 kg. Różnica jest tak naprawdę głównie w skrzyni biegów, bowiem Golf ma 7-biegową skrzynię DSG, a Honda 6-biegową przekładnię manualną.
A jak oba auta wypadają w rzeczywistości? Otóż okazuje się, że w zasadzie identycznie, przynajmniej pod względem osiągniętego czasu. Volkswagen Golf GTI Clubsport potrzebował 2:02,7, aby pokonać okrążenie Hockenheim, a Honda Civic Type R 2:02,8, zatem różnica jest tak minimalna, że wynika raczej z drobnego błędu kierowcy na jednym z zakrętów, aniżeli z różnicy pomiędzy samochodami. Z drugiej strony, jeśli Civic jest nieco lżejszy, to może Golf nadrabia skrzynią DSG? Zapraszamy do dyskusji, bo temat jest niezwykle ciekawy, ale jedno jest pewne – przez lata ten segment bardzo się zmienił, a nie zapominajmy, że mamy jeszcze hot hatche jak Mercedes-AMG A45s, gdzie moc sięga 421 KM i jest przekazywana na obie osie.
Foto. Sport Auto via YouTube
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.
Comments