Założyciel | Redaktor naczelny Pasjonat motoryzacji i marketingu - wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.

Dla CUPRA model Formentor będzie czymś więcej niż kolejnym samochodem w gamie, bo to pierwszy model skonstruowany samodzielnie przez markę

Niedawno mieliśmy premierę samochodu CUPRA Leon, który to jest najlepiej sprzedającym się modelem marki, ale nie jest to samodzielna konstrukcja producenta. Bazą jest oczywiście Seat Leon i tak samo było w przypadku CUPRA Ateca, która ma swój odpowiednik w gamie Seata. Formentor to zmienia i debiutuje jako pojazd samodzielny. W gamie będzie umieszczony ponad modelem Ateca i przyjmuje pozycję modelu flagowego dla marki. To dosyć duże wyzwanie, ale producent jest tego świadom, a Formentor został bardzo starannie zaprojektowany. Jednak czy 310 KM wystarczy, aby stać się samochodem wyjątkowym i liderem rynku?

Formentor

Pod maską mogą trafić dwa różne silniki, a bardziej trafnym określeniem będzie dwa układy napędowe. Pierwszy z nich, i zarazem najmocniejszy, to silnik 2.0 TSI o mocy 310 KM oraz 400 Nm. Za pośrednictwem skrzyni DSG moc przekazywana jest pomiędzy obie osie (4Drive). Drugim wariantem jest hybrydy, czyli połączenie silnika 1.4 TSI o mocy 150 KM oraz jednostki elektrycznej generującej 115 KM. Jednak łączna moc układu to 245 KM oraz 400 Nm. Tutaj także mamy do dyspozycji tylko skrzynię DSG, która co ciekawe opiera się na zasadzie shift-by-wire. Co to takiego? Chodzi o brak połączenia mechanicznego na linii skrzynia-dźwignia zmiany biegów. Całym procesem staruje komputer i dzięki temu działanie systemu jest szybsze. Zasięg na samym prądzie to 50 kilometrów.

CUPRA Formentor ma 4450 mm długości i 1839 mm szerokości. Jego wysokość to 1511 mm, a rozstaw osi wynosi 2680 mm. Jak twierdzi producent, taka odległość rozstawu osi zapewni bardzo stabilne prowadzenie nawet w ostrych zakrętach. Pojemność bagażnika to 450 litrów, co jest bardzo przyzwoitym wynikiem i bez problemu zmieścimy kilka walizek. Wnętrze bardzo przypomina nowego CUPRA Leon i zostało zaprojektowane w sposób przemyślany. Widzimy sporo miedzianych wstawek oraz ergonomiczny kształt deski rozdzielczej. W oczy rzuca się sportowa kierownica oraz kubełkowe fotele.

Do sprzedaży auto trafi jeszcze w tym roku, jednak będzie to nieco później niż w przypadku CUPRA Leon. Cena nie została jeszcze podana, jednak cena CUPRA Ateca zaczyna się od 187.892 zł. Jako, że Formentor będzie w gamie wyżej to 200 000 na start nie powinno nikogo szokować. Tak czy inaczej warto poczekać na debiut salonowy i sprawdzić czy to faktycznie najlepsza CUPRA w historii. Oby było tak jak producent obiecuje. Jednak brakuje silnika o mocy 400-450 KM, a o takiej jednostce mówiło się przed premierą. Dajemy jednak szansę nowej CUPRZE.

Foto. materiały prasowe producenta

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *