Segment minivanów jest obecnie na wymarciu. Samochody tej klasy zostały wyparte przez SUV-y i crossovery, jednak jest kilku producentów, którzy zachowali w gamie klasyczne propozycje rodzinnego samochodu. Jedną z nich jest Dacia Jogger Hybrid. Zapraszam do przeczytania testu rumuńskiego minivana w wersji hybrydowej.
Dacia Jogger jest skierowana przede wszystkim do klientów poszukujących samochodu, który zapewni maksymalnie dużą przestrzeń oraz rozsądny komfort za minimalną kwotę. W zadaniach takich jak przewiezienie rodziny ze sporymi bagażami Dacia Jogger Hybrid poradzi sobie znakomicie. Jednak czy ma on większy sens w wersji hybrydowej? No cóż, tutaj należy dobrze rozważyć dopłatę, a także inne ograniczenia idące za wyborem właśnie takiej odmiany. Zacznijmy jednak od mocnej strony Joggera.

Wygląd zewnętrzny – duża zaleta Dacii Jogger
Wygląd zewnętrzny Dacii Jogger to bez wątpienia jej duża zaleta. Połączenie nowego języka stylistycznego marki z przodu, oraz tyłu przypominającego Volvo, zdecydowanie może się podobać. Pomimo swoich dużych rozmiarów auto nie sprawia wrażenia masywnego z zewnątrz. W testowanej wersji Extreme Jogger posiada także kilka terenowych akcentów, takich jak 16-calowe felgi, a także plastikowe nadkola czy ozdobne naklejki. Nieco dziwna jest linia boczna samochodu, posiadająca niezbyt płynne załamanie na słupku B, pomiędzy przednimi i tylnymi drzwiami.
Klienci mogą wybierać spośród siedmiu kolorów zewnętrznych. Testowany egzemplarz został wyposażony w lakier khaki lichen, który dobrze oddaje jego charakter. W standardzie wersja Extreme posiada 16-calowe alufelgi.

Wnętrze – ogrom przestrzeni i plastiku
Wnętrze Dacii Jogger również przypomina inne modele marki. Ich użytkownicy bardzo szybko się tu odnajdą, jednak obsługa jest ogólnie bardzo intuicyjna dla każdego. Jak na samochód tej klasy przystało, wnętrze jest przestronne, zwłaszcza z przodu. Nieco gorzej jest z tyłu, gdzie teoretycznie znajdziemy trzy miejsca siedzące, jednak środkowe zdecydowanie nie będzie należało do najwygodniejszych. Trzech dorosłych będzie miało ciężko pod względem miejsca na nogi, w związku z czym trzeba traktować miejsce środkowe jako raczej dla dzieci lub awaryjne. Kanapa jest przy tym średnio wygodna, a samo wykończenie foteli jest dość specyficzne.
Jak na minivana przystało, Dacia Jogger posiada (opcjonalnie) trzeci rząd siedzeń w bagażniku. Jego zastosowanie też jest jednak ograniczone, ponieważ wygodnie pojadą tam raczej tylko dzieci, a samo wsiadanie i wysiadanie nie należy do najprzyjemniejszych. Pochwalić należy jednak ilość schowków.

Pod względem materiałów Jogger nie odbiega od innych modeli marki. Nie ma co oczekiwać luksusu pod względem materiałów, jednak spasowanie stoi na niezłym poziomie. W czasie jazdy nic nie trzeszczy. Niestety oszczędności widać jednak na każdym kroku. Wszechobecny czarny plastik jest raczej marnej jakości, natomiast jedyne kawałki tkaniny czy materiału znajdziemy na fotelach i na boczkach drzwi.
Oszczędności widać również jeśli chodzi o wyciszenie, a raczej słychać, bo przy prędkościach powyżej 110 km/h jest już naprawdę głośno.

Bagażnik – duża zaleta Dacii Jogger Hybrid
Bagażnik, jak na minivana przystało jest spory i ustawny. W wersji siedmiomiejscowej, przy rozłożonych wszystkich siedzeniach, Jogger nie pozwoli jednak na przewiezienie wielu bagaży – wtedy jego pojemność to zaledwie 160 litrów. W przypadku gdy nie przewozimy jednak kompletu pasażerów, pojemność rośnie aż do poziomu 600 litrów. Jest to bardzo przyzwoita wartość, którą dodatkowo można jeszcze bardziej zwiększyć przez położenie siedzisk drugiego rzędu. Pojemność bagażnika rośnie wtedy do aż 1820 litrów. Jest to znakomita wartość, która zdecydowanie przyda się, gdy potrzeba przewieźć coś o większych gabarytach. Niestety, bagażnik w Dacii Jogger nie jest elektrycznie otwierany.

Multimedia
Pod względem multimediów Daria Jogger korzysta z 8-calowego ekranu Media Nav, który bezprzewodowo obsługuje połączenie Apple CarPlay oraz Android Auto. W zasadzie korzystanie z tych opcji jest jedynym sensownym wyjściem, ponieważ sam ekran nie oferuje zbyt wielu możliwości. Przez swoją ciemną kolorystykę jestem on raczej nieprzyjemny w użytkowaniu, a także posiada skromną ilość opcji. Ekran teoretycznie posiada wbudowaną nawigację, jednak nie jest ona zbyt przyjemna w obsłudze, a prędkość działania pozostawia wiele do życzenia. System audio składa się z 6 głośników, które grają całkiem przyzwoicie, jednak zdecydowanie w ich odbiorze nie pomaga słabe wyciszenie wnętrza.
Kierowca ma do swojej dyspozycji cyfrowe zegary, jednak również one są raczej budżetowe i nie oferują zbyt wielu wskazań. W zasadzie możemy wyświetlić jedynie podstawowe wskazania komputera pokładowego, a ich ilość jest raczej skromna.

Dynamika i wrażenia jazdy – Dacia Jogger Hybrid nie jest demonem prędkości
Dacia Jogger Hybrid korzysta z silnika 1.6 oraz układu elektrycznego. Jest to system dobrze znany z innych modeli Dacii czy Renault. Łączna moc 140 koni mechanicznych, co na papierze nie wygląda źle, jednak dużym problemem jest skrzynia, która ma 15 przełożeń i nie jest zbyt szybka w działaniu. W związku z tym każdy manewr wyprzedzania czy szybszego przyspieszenia nie jest zbyt przyjemny i zajmuje dość sporo czasu. Dynamika nie rozczarowuje jednak w mieście – w zupełności wystarcza do żwawego startu spod świateł. Warto przy tym wspomnieć, że Dacia Jogger Hybrid to jedyna opcja w tym modelu na automatyczną skrzynię biegów. Osoby stawiające na komfort muszą więc dopłacić do tej odmiany.
Kolejną kwestią jest system zarządzania stopniem naładowania baterii. W mieście działa on bardzo dobrze, odpowiednio załącza silnik spalinowy gdy tego potrzeba i odzyskuje sporo energii z hamowania, dzięki czemu jesteśmy w stanie pokonać wiele kilometrów na samym prądzie. Znacznie gorzej jest jednak w trasie, gdzie często silnik spalinowy napędza koła i ładuje baterie, wchodząc na wyższe obroty, po czym wyłącza się dosłownie na kilkaset metrów, by błyskawicznie rozładować baterie i rozpocząć cykl od nowa.
Zawieszenie, pomimo korzystania z zaledwie 16-calowych felg, a także prześwitu na poziomie 20 cm, jest twarde i nieprzyjemne. Nie tylko słabo wybiera nierówności poprzeczne i dziury, ale Jogger nie jest przy tym pewny i przyjemny w prowadzeniu, a także jest podatny na silniejsze podmuchy wiatru przy prędkościach autostradowych.
Systemy bezpieczeństwa
Dacia Jogger została wyposażona w standardowe obowiązkowe systemy bezpieczeństwa. W związku z tym na pokładzie znajdziemy asystenta pasa ruchu czy asystenta rozpoznawania znaków drogowych. Ten drugi nie radzi sobie jednak zbyt dobrze, a po błędnym rozpoznaniu potrafi całkiem mocno irytować swoim brzęczeniem. Trochę szkoda, że nawet w opcji nie można tutaj wybrać tempomatu adaptacyjnego, którego implementacja w tej wersji nie byłaby większym problemem.
Dacia Jogger Hybrid otrzymała także czujniki parkowania z przodu i z tyłu, a także kamerę cofania, która jest jednak dość słabej jakości, a w nocy niezbyt daje sobie radę.

Spalanie
Dacia Jogger wyposażona w układ hybrydowy świetnie sprawdzi się w mieście oraz do podmiejskich dojazdów. W pierwszym przypadku spalanie może wynieść nawet poniżej 5 litrów na 100 km, co jak na auto tych gabarytów robi dobre wrażenie. W przypadku jazdy podmiejskiej, do prędkości około 90 km/h, spalanie nadal może wynosić okolice 5,5 l na 100 km. Dużo gorzej robi się jednak na autostradach i drogach ekspresowych. W pierwszym przypadku spalanie może wynieść 8,5 l na 100 km, a nawet nieco więcej, natomiast na drogach ekspresowych będzie to około 7,5-8 l na 100 km. Tak wysokie spalanie wynika prawdopodobnie z tego, że samochód cały czas próbuje naładować baterie, poza napędzaniem kół przez silnik spalinowy, tylko po to, aby następnie na baterii pokonać maksymalnie kilkaset metrów.
Cennik – Dacia Jogger Hybrid to najdroższa opcja w cenniku
Dacia Jogger w wersji 7-osobowej startuje od kwoty 78 400 złotych za odmianę Essential. Jednak jak to w przypadku Dacii bywa, nie otrzymujemy wtedy zbyt wiele w zamian. W zasadzie największą zaletą tej odmiany jest fabryczna instalacja LPG. Warto więc dopłacić przynajmniej do wersji Expression, która ma już kilka dodatkowych opcji, w tym ekran multimedialny. Największa dopłata dotyczy zdecydowanie napędu hybrydowego. Można go kupić od odmiany Expression w cenie 108 050 złotych. Testowany egzemplarz to odmiana Extreme, która kosztuje minimum 112 850 złotych z napędem hybrydowym. W połączeniu z kompletem opcji jesteśmy w stanie przebić 118 tysięcy złotych, co w przypadku Dacii jest już znacznym wydatkiem.
Podsumowanie
Dacia Jogger Hybrid to specyficzny wybór dla osób, które będą w stanie wykorzystać dużą pojemność i praktyczne rozwiązania w minivanie w jeździe głównie miejskiej i podmiejskiej. Kolejną zaletą tej odmiany jest automatyczna skrzynia biegów, która jest bardziej komfortowa niż manual. W innym przypadku raczej nie warto dopłacać do zakupu odmiany hybrydowej i wybrać standardową wersję z silnikiem benzynowym, która będzie miała w zasadzie identyczne właściwości.
Za udostępnienie auta do testu dziękujemy Dacia Polska
Redaktor | Fotograf