Skoda Octavia RS to bez wątpienia najgłośniejsza premiera 2020 roku dla czeskiego producenta, a wprowadzenie hybrydowej wersji sportowej jest przełomem
Do rozpoczęcia wielkiego salonu samochodowego w Genewie pozostało 38 dni i wtedy też poznamy najnowsze wcielenie Skody Octavia w wersji RS. Warto sobie przypomnieć z czego wywodzi się ten działu Skody i jak to wszystko się zaczęło. Historia sięga roku 1974 kiedy to powstały modele 180 RS i 200 RS. Auta te zostały stworzone, aby brać udział w największych imprezach rajdowych na całym świecie, czego przykładem są sukcesy modelu 130 RS. Na fali popularności rajdowych wersji postanowiono wprowadzić oznaczenie RS do samochodów produkcyjnych, co z dzisiejszej perspektywy możemy uznać za wielki sukces. Teraz jednak mowa o współczesnym modeli Octavia RS, który zadebiutuje podczas Geneva Motor Show w aż 3 wariantach silnikowych, co będzie pierwszą taką sytuacją w historii marki Skoda.
Standardowo kojarzymy Octavię RS jako samochód z silnikiem Diesla lub jednostką benzynową, bo tak też było w poprzedniej generacji. Octavia IV będzie oferować takie silniki i tym samym Diesel osiąga moc 200 KM oraz 400 Nm, czyli praktycznie to samo co oferuje III generacja i będzie to identyczny silnik jak w modelu Kodiaq RS, lecz tam oferowana jest większa moc, bo aż 240 KM. Osiągi są szacowane na około 8 sekund do setki i prędkość maksymalną na poziomie 230 km/h. W przypadku wersji benzynowej spodziewany jest wzrost o 15 KM do 245 KM. Tutaj w III generacji sprint do setki zajmował 6,7 sekundy, więc możemy spodziewać się skrócenia tego czasu do wartości 6,3-6,5 sekundy, bo to dalej spory zapas do najmocniejszego Superba.
Nowością jest wersja hybrydowa, która ma układ napędowy przeniesiony z Golfa GTE. Pod maską znajdzie się silnik 1.4 TSI generujący 150 KM, a do tego dołączy silnik elektryczny. Na początku mówiono o mocy łącznej na poziomie 215 KM, ale ostatnie przecieki mówią, że Golf GTE z tym samym układem napędowym osiągnie aż 245 KM, więc taka wartość jest jak najbardziej prawdopodobna. Pytanie tylko czy osiągi będą lepsze niż w przypadku czystej benzyny i jak będzie kształtować się spalanie. Czysto teoretycznie można założyć, że będzie to w miarę oszczędne auto.
Nowa Octavia to pierwsza Skoda, w której zastosowano technologię „shift by wire” do sterowania skrzynią biegów DSG. Dźwignia zmiany biegów nie jest już połączona mechanicznie ze skrzynią biegów, za to przekazuje informację o wybranym biegu elektronicznie. Zamiast znanej dźwigni DSG w konsoli środkowej nowej Octavii umieszczono nowy moduł sterowania z małym przełącznikiem kołyskowym do wyboru trybu jazdy. Do salonów podstawowe warianty nowej Octavii trafią już za kilka tygodni i już wkrótce powinien zostać udostępniony oficjalnie konfigurator modelu.
Foto. materiały prasowe Skoda
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.
Comments