Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia Rally2 Evo) po raz drugi w karierze wygrali Rajd Śląska. Triumf w piątej rundzie ProfiAuto Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski pozwolił im umocnić się na prowadzeniu w klasyfikacji cyklu. Zawody zostały przerwane po tragicznym wypadku na OS4.
Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk przyjechali do Chorzowa jako zdecydowani liderzy punktacji ProfiAuto RSMP. W pierwszych czterech rundach sezonu załoga ORLEN Team zgromadziła 147 punktów i miała szansę już na Śląsku przypieczętować swój drugi tytuł mistrzów Polski. Ich główni rywale – załogi Tomasz Kasperczyk/Damian Syty oraz Wojciech Chuchała/Sebastian Rozwadowski – tracili do nich odpowiednio 64 i 66 punktów.
Marczyk i Gospodarczyk od początku dyktowali tempo rywalizacji. W piątek (10 września) wieczorem załoga wygrała Kryterium 100-lecia Powstań Śląskich – wieczorny superoes pod Stadionem Śląskim w Chorzowie. Na drugim miejscu uplasowali się Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (+1,1 s), a trzeci czas wywalczyli Wojciech Chuchała i Sebastian Rozwadowski (+1,8 s, obie załogi w Skodach Fabia Rally2 evo).
Sobotnie zmagania otworzył OS Wyry. Najlepszy czas na 6-kilometrowej próbie w powiecie mikołowskim zanotowali Jarosław i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5). Marczyk był drugi ze stratą 0,4 s., dalej uplasowali się Grzegorz Grzyb i Michał Poradzisz (+0,6 s, Skoda Fabia Rally2 Evo) i Chuchała z Rozwadowskim (+1,4 s). Marczyk utrzymał prowadzenie w rajdzie.
Powiększył je wygrywając pewnie OS ARCHE. Na niespełna 10-kilometrowym odcinku w Bestwinie wyprzedził o 3,9 s. Grzyba i 5,4 s. Chuchałę. Załoga ORLEN Team powtórzyła ten wynik na liczącym aż 24 km odcinku Chybie. Znakomitym, drugim czasem popisał się Wróblewski (+7,8 s), który dzięki temu wskoczył na drugą pozycję w klasyfikacji generalnej rajdu. Ponownie błysnęli także bracia Szejowie notując trzeci czas na tej próbie (+10 s.).
Po tragicznym wypadku na OS4, w którym śmierć poniosła pilotka załogi nr 40, organizatorzy rajdu zadecydowali o przerwaniu zawodów. Wyniki po czwartej próbie uznano za końcowe. Z uwagi na krótki dystans, jaki został pokonany, zwycięzcy rajdu otrzymali jednak tylko 1/3 punktów.
Za liderami w klasyfikacji generalnej toczyła się walka w klasach. W kategorii Rally3 tempo narzucali Łukasz Byśkiniewicz i Zbigniew Cieślar (Ford Fiesta Rally3) – tylko na OS2 ustąpili załodze Kamil Bolek/Łukasz Jastrzębski w identycznym Fordzie Fiesta. Po czterech oesach Byśkiniewicz miał 29 s. przewagi nad Bolkiem.
W klasie Rally4 (samochody przednionapędowe) początkowo prowadzenie objęli Adam Sroka i Patryk Kielar (Peugeot 208 Rally4). Jednak od OS3 to ich rywale – Jakub Brzeziński i Dariusz Burkat (Ford Fiesta Rally4) zaczęli nadawać tempo. Ostatecznie na pierwszej pozycji uplasował się Brzeziński z przewagą 6,3 s. W łącznej klasyfikacji wszystkich załóg w samochodach z napędem na jedną oś najlepsi okazali się Jacek Sobczak i Michał Marczewski w bardzo mocnym Porsche 911 RGT.
Kolejną rundą mistrzostw Polski będzie 49. Rajd Świdnicki-Krause, zaplanowany na 1-3 października.
Oprócz ProfiAuto RSMP, Rajd Śląska był też rundą Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski oraz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Wśród aut historycznych najlepiej ze śląskimi oesami radzili sobie Robert Luty i Marcin Celiński. Załoga Subaru Legacy po trzech oesach miała 10,7 s. przewagi nad Fordem Sierrą Cosworth 4×4 Marka Sudera i Marcina Kowalika oraz 48 s. przewagi nad drugą Sierrą Marcina Grzelewskiego i Krzysztofa Niedbały. Historyczne zmagania zakończono po OS3. Tym samym Luty i Celiński już po raz czwarty z rzędu okazali się najszybszą załogą śląskiej rundy historycznego czempionatu. Nie przyznano jednak punktów, ponieważ uczestnicy Motul HRSMP przejechali zbyt krótki dystans. Kolejną okazją do zdobycia punktów do klasyfikacji Motul HRSMP będzie 66. Rajd Wisły, który odbędzie się w dniach 24-25 września.
W ramach Rajdu Śląska rozegrano także Rajd Mikołowsko-Żorski – zawody zaliczane do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Michał Rokita i Rafał Ślęczka (Renault Clio Sport) prowadzili w klasyfikacji regionalnego cyklu po trzech oesach i to im przyznano zwycięstwo w rajdzie. Za nimi uplasowali się Krzysztof Stańdo i Dariusz Grudziołek (Renault Clio Sport) ze stratą 2,2 s. oraz Kamil Kawalec i Sebastian Krzyżowski (Renault Clio RS) – 8 s. za liderem. Uczestnikom mistrzostw Śląska przyznano 1/3 punktów za wyniki uzyskane w tych zawodach.
Rajd Śląska zakończył się minutą ciszy, którą załogi, organizatorzy i członkowie rajdowej społeczności, uczcili pamięć pilotki, która zginęła na OS Chybie.
Oficjalna klasyfikacja końcowa Rajdu Śląska – 5. rundy ProfiAuto RSMP
- Marczyk/Gospodarczyk (Skoda Fabia Rally2 evo) 23:42,1 s
- Wróblewski/Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo) +16,8 s
- Grzyb/Poradzisz (Skoda Fabia Rally2 evo) +18,9 s
- Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +20,5 s
- Chuchała/Rozwadowski (Skoda Fabia Rally2 evo) +22 s
- Płachytka/Nowaczewski (Skoda Fabia Rally2 evo) +30,6 s
- Lubiak/Dachowski (Skoda Fabia Rally2 evo) +49,7 s
- Kasperczyk/Syty (Volkswagen Polo GTI R5) +52,2 s
- Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta Rally2) +57,5 s
- Kotarba/Kotarba (Citroen C3 Rally2) +1:06,5 s
Klasyfikacja ProfiAuto RSMP po Rajdzie Śląska 2021 (runda 5 z 7):
- Marczyk/Gospodarczyk 157 pkt
- Chuchała/Rozwadowski 86,66667 pkt
- Kasperczyk/Syty 86,66667 pkt
- Wróblewski/Wróbel 73 pkt
- Chwietczuk/Baran 69,66667 pkt
- Grzyb/Poradzisz 69 pkt
- Płachytka/Nowaczewski 64 pkt
- Cais/Zakova 44 pkt
- Kotarba/Kotarba 40,33333 pkt
- Lubiak/Dachowski 35,33333 pkt
Foto. materiały własne – Karol Filipiak
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.
Comments