Po 5 latach obecności na rynku, Porsche 911 przeszło gruntowny lifting. Przyniósł on nie tylko zmiany stylistyczne, ale również wiele nowości technicznych, a dla entuzjastów marki nawet filozoficznych. Na rynek po raz pierwszy trafia odmiana hybrydowa modelu. Żegnamy się również z analogowymi zegarami. Jednak czy Porsche 911 po liftingu przynosi złe zmiany?
Najnowsze wcielenie Porsche 911 to bez wątpienia rewolucyjna generacja. Wprowadza ona markę w czasy, gdy wielu producentów przechodzi już na napęd elektryczny, a od kierowcy wymaga się coraz mniej zaangażowania w jazdę. W Zuffenhausen wiedzą jednak, że 911 to auto, które ma zadowolić zarówno miłośników luksusu i nowoczesności, jak i zwolenników klasycznego podejścia, kierowców, którzy chcą jak najwięcej wrażeń z jazdy. W Porsche 911 992 po liftingu wprowadzono dużo zmian, które jeszcze kilka lat temu były nie do pomyślenia. Chodzi tutaj przede wszystkim o nową odmianę hybrydową, która jednak według producenta ma być dużym plusem.
Najnowsza wersja hybrydowa o oznaczeniu 911 Carrera GTS otrzyma układ o łącznej mocy 541 KM i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 610 Nm. Za taki wynik odpowiada silnik bokser o pojemności 3,6 litra wyposażony w jedną elektryczną turbosprężarkę oraz jednostka elektryczna z baterią o pojemności 1,9 kWh. Co ciekawe, układ nie jest hybrydą typu plug-in. Silnik elektryczny ma za zadanie przede wszystkim wspomóc osiągi auta. Jednocześnie w porównaniu do odmiany przed liftingiem, waga wzrosła o 50 kilogramów. Model przyspieszy do setki w czasie 3 sekund i rozpędzi się aż do 312 kilometrów na godzinę. GTS w standardzie otrzyma układ skrętnej osi tylnej.
Zmiany objęły również standardową wersję 911 Carrera. Tam pod maską wciąż znajdziemy standardowy silnik 3.0 B6 biturbo. Jednostka otrzymała jednak m.in. chłodnicę międzystopniową z wariantów Turbo, która jest teraz umieszczona bezpośrednio pod osłoną tylnej pokrywy, nad silnikiem. Turbosprężarki zastosowane w nowym 911 Carrera pochodzą z poprzednich modeli GTS. Dzięki tym modyfikacjom Porsche jednocześnie zredukowało emisję spalin i zwiększyło moc – do 394 KM, co oznacza przyrost o 9 koni. Sprint do setki zajmuje teraz 3,9 sekundy z pakietem Sport Chrono, co oznacza poprawę o 0,1 sekundy w stosunku do poprzednika.
Porsche wygładziło design nadwozia 911 992 po liftingu, przeprowadzając starannie ukierunkowane aktualizacje. Większość z tych zabiegów poprawia aerodynamikę i osiągi sportowej ikony. Zmiany obejmują nowe zderzaki, specyficzne dla danego wariantu. Po raz pierwszy Porsche zintegrowało wszystkie funkcje oświetlenia ze standardowymi obecnie reflektorami LED Matrix, z charakterystyczną czteropunktową sygnaturą. Pozwoliło to na rezygnację z dodatkowych modułów oświetlenia i wygospodarowanie miejsca na większe otwory chłodzące. Wersję GTS wyróżni pięć pionowo rozmieszczonych aktywnych klap wlotu powietrza chłodzącego widocznych z zewnątrz oraz po jednej ukrytej. Po raz pierwszy w 911 uzupełniają je adaptacyjne, sterowane wspólnie z klapami dyfuzory w przedniej części podwozia.
Zmodyfikowany tylny pas świetlny ze zintegrowanym łukiem i napisem „PORSCHE” sprawia, że tył 911 wydaje się głębszy i szerszy. Przeprojektowany tylny grill z pięcioma listwami z każdej strony łączy się z szybą i przechodzi w chowany spojler. Tablica rejestracyjna jest teraz umieszczona wyżej, a tylny zderzak ma klarowną strukturę.
We wnętrzu fani modelu Porsche 911 bez wątpienia zauważą brak pewnego elementu. Chodzi oczywiście o analogowy obrotomierz. Po raz pierwszy 911 ma w pełni cyfrowy zestaw wskaźników. Zakrzywiony wyświetlacz o przekątnej 12,6 cala w elegancki sposób wpisuje się w nową koncepcję obsługi i wyświetlania informacji. Można go dostosowywać w szerokim zakresie – oferuje aż siedem widoków, w tym ekskluzywny Classic, inspirowany tradycyjnym zestawem pięciu wskaźników Porsche z centralnie umieszczonym obrotomierzem. Również klasyczny starter w kształcie kluczyka zniknął – został zastąpiony standardowym przyciskiem.
Porsche oferuje nowe 911 Carrera z nadwoziem Coupé w cenie od 643 tys. zł. Ceny 911 Carrera GTS Coupé rozpoczynają się od 854 tys. zł. 911 Carrera Cabriolet kosztuje od 711 tys. zł, a 911 Carrera GTS Cabriolet – od 922 tys. zł. Opcjonalny pakiet aerodynamiczny Aerokit kosztuje 30 401 zł dla 911 Carrera, a 23 395 zł dla 911 Carrera GTS. Dostawy 911 Carrera rozpoczną się późnym latem, a 911 Carrera GTS – pod koniec 2024 roku.
Fot. materiały prasowe producenta
Redaktor | Fotograf