Założyciel | Redaktor naczelny Pasjonat motoryzacji i marketingu - wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.

Kto by pomyślał, że silnik 6-cio cylindrowy może być ekologiczny i spełni wszystkie normy w 2022 roku – otóż była to Mazda i właśnie to zrobili

Dzisiaj żyjemy w czasach, gdzie wszyscy producenci robią wszystko, aby spełnić coraz to bardziej rygorystyczne normy emisji spalin, nakładane przez Unię Europejską. Nie ma innej drogi niż elektryfikacja, hybrydy i downsizing, a ten ostatni do niedawna był jedyną słuszną drogą, przynajmniej według ekologów. Teraz okazuje się, że “eko” może być silnik R6, a Mazda postanowiła taką jednostkę przygotować i wprowadzić do produkcji. Nie jest to nowy pomysł, bo prace nad tym silnikiem trwały od 2019 roku, a informacje o nim powracały cyklicznie. Teraz jednak do sieci wyciekły zdjęcia z prezentacji, na której widać już gotowy silnik.

mazda

Zasada działania silników z rodziny Skyactive-X jest prosta, mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się samoczynnie po sprężeniu przez tłok. Dzięki temu udaje się zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin o około 20-30%, względem tradycyjnego zapłonu iskrowego. Teraz wiemy, że silnik R6 będzie połączony z napędem na obie osie i może zostać wprowadzony także w wersji hybrydowej (zarówno mild-hybrid jak i PHEV). Do produkcji jednostka ma trafić w 2022 roku, a pierwszym samochodem wyposażonym w ten silnik będzie Mazda 6. W jej przypadku mówimy o mocy sięgającej nawet 350 KM, co w tym segmencie może spowodować, że Mazda poszybuje jeszcze bliżej samochodów premium, a o to właśnie producentowi chodzi.

mazda

Na zdjęciu widzimy blok silnika 6-cio cylindrowego, złożony silnik R6 oraz 4-cylindrową hybrydę. Zatem plan rozwojowy silników Mazdy może w dużej mierze opierać się na umieszczeniu jednostki R6 w takich samochodach jak właśnie Mazda 6 czy duże SUV’y, a dzięki temu rywalizacja z BMW czy Audi będzie bardzo prawdopodobna. Mamy nadzieję, że takie rozwiązanie trafi do Europy, a nowa Mazda 6 będzie ciekawą propozycją na tle niemieckiej konkurencji. W końcu może dzięki temu uda się zatrzymać downsizing, a do łaski powrócą silniki 6-cio cylindrowe? Taki scenariusz zdecydowanie by nas zadowolił.

mazda

Foto. materiały prasowe producenta

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *