Koncern Stellantis ponownie boryka się z problemami skrzyni rodzielczej (PTU) w ostatniej generacji modelu Jeep Cherokee. Dotyczy to modeli z lat 2016 i 2017.
Jeep to jedna z marek koncernu Stellantis, powstałego z połączenia grup PSA i FCA, która ostatnio wielokrotnie przysparza mu kłopotów. W roku 2020 wezwano prawie 60 tysięcy egzemplarzy wranglera z powodu problemów z bakiem paliwa. Całkiem niedawno producent wezwał na akcję serwisową ten sam model z tej samej przyczyny. Wtedy wezwanie dotyczyło roczników od 2014 do 2015. Tym razem amerykańska połowa zjednoczonego koncernu – Fiat Chrysler Automobiles wzywa kolejnych, prawie 26 tysięcy samochodów z roczników modelowych 2016 i 2017.
Jeep: niebezpieczne luzy w układzie przeniesienia napędu
Amerykanie zaczęli przyglądać się temu problemowi w marcu tego roku. W raporcie amerykańskiej agencji bezpieczeństwa drogowego (NHTSA) możemy wyczytać, że Jeep odnotował 17 roszczeń gwarancyjnych, 6 zleceń serwisowych i 2 wezwań assistance potencjalnie związanych z tą usterką. Jak czytamy w raporcie, w samochodach z przekładnią rozdzielczą z reduktorem mogą wystąpić niepożądane luzy, a co za tym idzie, nieprzewidziany przez producenta ruch całego modułu transferu mocy (PTU) między skrzynią a dyferencjałem. Ruch ten może doprowadzić do częściowego ograniczenia lub utraty możliwości przeniesienia napędu oraz utratę funkcjonalności pozycji Park w skrzyniach automatycznych. Oznacza to problemy z jazdą, ale co istotniejsze, brak blokady kół poprzez układ przeniesienia w zaparkowanym samochodzie, co przy nie zastosowaniu hamulca postojowego może spowodować niekontrolowane stoczenie się pojazdu bez obecności kierowcy.
Poza gwarancją – Jeep nie wymieni wadliwych PTU
Fiat-Chrysler zaczął używać wytrzymalszych komponentów układu przeniesienia w modelu Jeep Cherokee 24 września 2016 roku. Oznacza to, że potencjalnie zagrożone samochody są już dawno po okresie gwarancyjnym. Mimo, że akcja dotyczy wady fabrycznej, która może być niebezpieczna (w przypadku stoczenia się zaparkowanego samochodu ze wzniesienia), Jeep nie wymieni wadliwych komponentów na nowe. Zagrożone pojazdy otrzymają aktualizację oprogramowania, która wprowadzi procedury awaryjne w razie wykrycia wyżej opisanej usterki. W czasie jazdy komputer uaktywni napęd na tylną oś, aby utrzymać możliwość jazdy. Natomiast w trakcie postoju automatycznie zostanie zaciągnięty elektronicznie sterowany hamulec ręczny.
Jeep cherokee aktualnie nie jest już dostępny w Polsce. Krążą plotki, że niebawem wróci, ale już jako całkowicie zeroemisyjny samochód, wpisując się w politykę przyszłościową amerykańskiej marki. Stellantis w niedalekiej przyszłości planuje zakończyć sprzedaż spalinowych Jeepów w Europie, poza kilkoma wyjątkami.
Źródło: NHTSA Fot. Stellantis
Comments