Jak założyć warsztat samochodowy i osiągnąć sukces na rynku?

Prowadzenie własnego warsztatu samochodowego może być pomysłem na dochodowy biznes. W jaki sposób zarejestrować taką firmę i o czym pamiętać podczas jej zakładania i rozwijania? W artykule wskazujemy także najważniejsze inwestycje oraz sposoby ich finansowania.

Biznesplan warsztatu samochodowego

Otwarcie warsztatu warto poprzedzić analizą szans powodzenia takiego biznesu. W tym celu najlepiej przygotować biznesplan. Jednym z jego elementów powinna być analiza konkurencji. Jej przeprowadzenie pozwoli dowiedzieć się między innymi, ile podobnych firm znajduje się w okolicy, jakie konkretnie świadczą usługi i w jakiej cenie oraz jak pozyskują klientów.

Przed otwarciem działalności wskazane jest także, aby zastanowić się nad specjalizacją. Najlepiej, aby były to usługi, których nie oferuje bezpośrednia konkurencja. Do wyboru są m.in.:

  • czynności wulkanizacyjne,
  • diagnostyka stanu technicznego pojazdów,
  • lakiernictwo,
  • blacharstwo,
  • rzeczoznawstwo samochodowe.
Jak założyć warsztat samochodowy i osiągnąć sukces na rynku?

Jak zarejestrować działalność warsztatu samochodowego?

Przed rozpoczęciem świadczenia usług dla klientów należy zarejestrować firmę. Warsztat samochodowy może być prowadzony w dowolnej formie działalności:

  • jednoosobowej działalności gospodarczej,
  • spółki cywilnej,
  • spółek osobowych – komandytowej, partnerskiej, jawnej, komandytowo-akcyjnej,
  • spółek kapitałowych – akcyjnej, prostej akcyjnej lub z o.o.

Warsztat w formie jednoosobowej działalności

Najprostsza, najtańsza, najszybsza i związana z najmniejszą liczbą formalności jest rejestracja warsztatu samochodowego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Wystarczy w tym celu wypełnić i złożyć w urzędzie gminy wniosek o wpis do CEIDG-1 – można zarejestrować się przez internet, osobiście lub wysyłając pismo listem poleconym.

W formularzu CEIDG-1 powinny znaleźć się m.in.:

  • dane osobowe przedsiębiorcy,
  • nazwa firmy,
  • adres miejsca prowadzenia działalności i przechowywania ksiąg rachunkowych,
  • numer konta bankowego,
  • forma opodatkowania,
  • numery PKD.

Złożenie wniosku będzie jednoznaczne z zawnioskowaniem o numer NIP oraz REGON. Można także załączyć dodatkowo formularz VAT-R, co pozwoli zarejestrować się w urzędzie skarbowym jako płatnik podatku VAT. Zarówno zgłoszenie firmy do CEIDG, jak i do VAT jest bezpłatne.

Przedsiębiorca ma także obowiązek dokonania zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych w ZUS za pomocą formularza ZUS ZUA lub ZUS ZZA. Powinien zgłosić zarówno siebie, jak i zatrudnionych pracowników – w terminie 7 dni.

Jak założyć warsztat samochodowy i osiągnąć sukces na rynku?

Warsztat samochodowy – jakie kody PKD?

Rejestracja firmy wymaga podania przynajmniej jednego kodu PKD. W celu prowadzenia warsztatu samochodowego najbardziej odpowiednie będą następujące kody:

  • PKD 45.20.Z – konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
  • PKD 45.32.Z – sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.

Jakie wymagania trzeba spełnić, aby prowadzić warsztat?

Założenie warsztatu samochodowego nie wymaga uzyskiwania żadnych specjalistycznych uprawnień, koncesji ani wykazywania kierunkowego wykształcenia. Przedsiębiorca ma natomiast obowiązek, aby dostosować infrastrukturę techniczną do wymogów BHP oraz upewnić się, że nie będzie ona wywierała negatywnego wpływu na środowisko naturalne.

Wymagane może być uzyskanie zezwolenia w przypadku używania urządzeń technicznych, np. podnośników hydraulicznych, suwnic czy wciągników. Przed ich dopuszczeniem do eksploatacji konieczne jest uzyskanie certyfikatu na podstawie badań przeprowadzonych przez Urząd Dozoru Technicznego.

Podstawowe koszty założenia i prowadzenia warsztatu samochodowego

Pierwsze koszty mogą pojawić się już na etapie rejestracji działalności. Stanie się tak w przypadku wyboru działalności wymagającej wpisu do KRS – np. spółki z o.o, spółki jawnej czy komandytowej. Koszt zgłoszenia wyniesie co najmniej 250 złotych, a dodatkowo trzeba zapłacić 100 złotych za umieszczenie firmy w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Najważniejsze inwestycje w warsztacie samochodowym

Aby móc sprawnie prowadzić warsztat samochodowy, konieczne będzie dysponowanie odpowiednio przestronnym terenem oraz garażem wyposażonym w niezbędne media, meble i narzędzia. Istotne jest również wyposażenie warsztatu samochodowego w potrzebne urządzenia – w zależności od zakresu świadczonych usług mogą być to m.in.:

  • podnośniki samochodowe,
  • urządzenia do badania hamulców,
  • mierniki hałasu pojazdów,
  • analizatory spalin,
  • maszyny wulkanizacyjne,
  • urządzenia do prostowania felg,
  • kabiny lakiernicze,
  • prostowniki akumulatorowe,
  • szarpaki,
  • systemy pomiarowe,
  • rampy do naprawy nadwozi,
  • dystrybutory paliw,
  • komputery do diagnostyki samochodowej.

Tego typu urządzeń nie trzeba kupować za gotówkę. Korzystniejszym rozwiązaniem, niewymagającym zamrażania kapitału, może się okazać zwłaszcza leasing na maszyny i urządzenia. Jest to forma zewnętrznego finansowania, która pozwala korzystać z przedmiotu w zamian za regularne opłacanie rat. Warto zdecydować się na leasing głównie ze względu na korzyści podatkowe, łatwą dostępność i nieduże formalności. Po zapłaceniu ostatniej z nich można wykupić urządzenia poniżej ich ceny rynkowej. Firmy leasingowe finansują zarówno nowe, jak i używane maszyny.

Koszty reklamy i zatrudnienia pracowników

Warsztat będzie mógł sprawnie świadczyć usługi i szybko się rozwijać pod warunkiem zatrudnienia wyspecjalizowanych pracowników. Mediana zarobków netto w poszczególnych specjalizacjach według danych z portalu Wynagrodzenia.pl prezentuje się następująco:

  • mechanik samochodowy – 3106 zł,
  • wulkanizator – 2499 zł,
  • elektromechanik – 3106 zł,
  • blacharz – 3620 zł,
  • diagnosta samochodowy – 2960 zł,
  • rzeczoznawca samochodowy – 4834 zł.

Aby pozyskać klientów nowego warsztatu samochodowego, niezbędne będzie zainwestowanie w reklamę. Warto reklamować usługi w internecie, np. na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych, lokalnych serwisach ogłoszeniowych czy wyszukiwarce Google. Sprawdzić mogą się również ogłoszenia w prasie, ulotki czy banery reklamowe.