FCA i PSA na ostatniej prostej do uzyskania zgody na fuzję od UE

Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, iż FCA oraz PSA w końcu uzyskają pozwolenie Unii Europejskiej na przeprowadzenie fuzji.

W lipcu tego roku oficjalnie dowiedzieliśmy się o szczegółach fuzji między dwoma sporymi koncernami – Fiat Chrysler Automovite (FCA) oraz Peugeot Société Anonyme (PSA). Oba podmioty szykowały się do połączenia już od dłuższego czasu, lecz dopiero tego lata dogadano wszystkie szczegóły. Nowa spółka ma przybrać tajemniczo brzmiącą nazwę Stellantis i stać się czwartym największym producentem aut na świecie. Będzie ona zrzeszać takie marki, jak Peugeot, Citroen, Opel, Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Maserati i wiele, wiele więcej. Lista naprawdę robi wrażenie. Całe nowe przedsiębiorstwo będzie mieć wartość 38 miliardów dolarów, a roczna produkcja ma oscylować w okolicach 8.7 miliona egzemplarzy.

Ostatnią przeszkodą na drodze do fuzji była jednak Unia Europejska, która zablokowała połączenie się obu firm z obawy na zagrożenie monopolistyczne. W wyniku tego spółka musiała dostosować treść koncesji do wymogów unijnych i podjąć działania uniemożliwiające przejęcie zbyt dużej części rynku vanów. Jednym z nich jest na przykład zwiększenie udziału Toyoty we wspólnej fabryce Sevel Nord, która produkuje m.in. Citroena Jumpy, Peugeota Experta, Fiata Scudo czy właśnie Toyotę ProAce. Gdy jednak wszystkie papierkowe formalności zostały już załatwione, Stellantis ma teraz dość prostą drogę do przebycia.

PSA FCA fuzja

Nowy podmiot będzie mógł liczyć przede wszystkim na nowe wpływy na rynku amerykańskim. Do FCA należy przecież i Jeep, i RAM, co koncern będzie chciał wykorzystać, stawiając na tych producentów większy nacisk. Zyski ze sprzedaży obu tych marek mają pokryć koszty rozwijania samochodów zero-emisyjnych w Europie i Azji. Zmniejszenie biurokracji i utworzenie wspólnych dla całego Stellantisu platform ma pozwolić na zmniejszenie kosztów nawet o 5 miliardów Euro bez konieczności zamykania fabryk.

Przez problemy związane z pandemią koronawirusa i brakiem wcześniejszego pozwolenia na fuzję od Unii Europejskiej, FCA i PSA przesunęły nieco datę połączenia. Ich celem jest jednak zakończenie procesu jeszcze w pierwszym kwartale 2021 roku.

Foto. materiały prasowe koncernów FCA i PSA