Redaktor | Fotograf

Samochody na wodór to wciąż pieśń przyszłości. BMW pokazuje jednak, że technologia ma potencjał na rozwój. Producent z Bawarii pokazał właśnie model iX5, który otrzyma napęd na wodór i trafi na drogi publiczne już niedługo. SUV zapewni znakomity zasięg na jednym tankowaniu, a także przyzwoite osiągi.

Rozwój samochodów na wodór następuje dość powoli, jednak niektórzy producenci wciąż szykują nowe rozwiązania techniczne w tej dziedzinie. Jednym z liderów jest BMW, które ma dość bogatą historii różnych prototypów samochodów z tym napędem. Przede wszystkim warto wspomnieć o Serii 7 E38 i E65, które powstały także z napędem wodorowym. Lata mijają, a BMW nie wprowadziło na rynek seryjnego rozwiązania. Po raz kolejny producent z Bawarii pokazuje jednak, że chce jak najlepiej dopracować ten napęd. BMW właśnie pokazało model iX5 Hydrogen.

BMW iX5 z napędem na wodór niedługo trafi na drogi publiczne

Jak sama nazwa wskazuje, innowacyjny SUV jest oparty o standardowe X5. Z zewnątrz wyróżnia się przede wszystkim oznaczeniami wskazującymi, z jakim napędem mamy do czynienia. Pod względem technicznym, napęd iX5 rozwija aż 401 koni mechanicznych. Pozwala to na osiągnięcie pierwszej setki w czasie poniżej 6 sekund. Prędkość maksymalna wynosi jedynie 180 kilometrów na godzinę. Co ważne, BMW iX5 zapewni zasięg na poziomie 500 kilometrów według normy WLTP. SUV zawdzięcza to przede wszystkim dużemu zbiornikowi na wodór, który ma pojemność aż 6 kilogramów.

BMW iX5 z napędem na wodór niedługo trafi na drogi publiczne

Rozwój modelu iX5 trwa już 4 lata, a ogniwa baterii pochodzą z Toyoty. Japońska marka również jest jednym z liderów rozwoju technologii wodorowej. BMW zapowiedziało, że obie marki wprowadzą ogniwa wodorowe do seryjnej produkcji już w 2025 roku. iX5 powstanie w ilości mniejszej niż 100 sztuk i trafi do flot, które będą eksperymentowały z tego typu napędem. Co ważne, BMW zapowiedziało, że nie zamierza porzucić rozwoju napędu wodorowego. Oznacza to, że możemy spodziewać się dalszych prototypów, a w dalszej przyszłości wprowadzenia modeli seryjnych z tego typu napędem.

Foto. materiały prasowe producenta

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *