Powrót do korzeni może wyjść na dobre nie tylko Astonowi, ale i całej motoryzacji. Czy inni producenci pójdą za nim w ślad?
Już jest! Długo oczekiwany, wiele obiecujący i pozwalający zatrzymać na chwilę proces upadku klasycznych i rasowych super samochodów – Aston Martin Vantage AMR z manualną skrzynią biegów. Może wydawać się, że w zasadzie to auto jak każde inne z tego segmentu, bo ani osiągi ani moc nie wyróżniają się w żadną ze stron. Ale to co najważniejsze znajduje się pod maską i częściowo po ręką. Mowa o połączeniu silnika V8 (uturbiony) z ręczną skrzynią biegów, która pozwala w pełni kontrolować super samochod z Wysp Brytyjskich. Dla motoryzacji znaczy to więcej, niż można sobie wyobrazić.
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2019/05/d5f41b5855a1e6159e01c2bfe829ce7a.jpg)
Zacznijmy od silnika, bo jest to 4-litrowa podwójnie doładowana jednostka V8, która rozwija moc 510 KM i 625 Nm. Jest ona umieszczona maksymalnie nisko i daleko, aby środek masy wynosił książkowe 50:50. Przyśpieszenie do setki trwa 3,9 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 313 km/h (195 mil). Tą jednostkę możemy kojarzyć z innych modeli Aston Martina np. DB11.
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2019/05/8de2b518f2a560c4677e1679620b872d.jpg)
Zastosowana w Vantage AMR przekładnia ma 7 przełożeń i została opracowana przez sportowy zespół Astona Martina. Aby zapewnić dokładność przełożeń biegi od 2. do 7. ułożono w kształt litery H, gdyż to właśnie z nich najczęściej kierowca korzysta. Jest ona również połączona z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, dostrojonym i skalibrowanym przez wiodący zespół Aston Martina, kierowany przez głównego inżyniera Matta Beckera z bazy zespołu na torze wyścigowym Silverstone. Dzięki zastosowaniu przekładni manualnej zamiast automatycznej zyskano 95 kg.
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2019/05/268d4bf4619b32131de980eaedc1abf9.jpg)
Skrzynia biegów wykorzystuje technologię AMSHIFT, czyli system, który można wybrać za pomocą sterownika, wykorzystuje sprzęgło, położenie przekładni i czujniki wału napędowego wraz z precyzyjnie dostrojonym programem zarządzania silnikiem, aby umożliwić płynniejsze hamowanie i pokonywanie zakrętów. Również system steruje przepustnicą w celu uzyskania jak najmniejszych przerw między zmianami biegów podczas przyspieszania.
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2019/05/2915cce434e98582882640931433df9f.jpg)
Model jest limitowany do 200 egzemplarzy z czego 59 zarezerwowano dla uczczenia 60 lat od historycznego zwycięstwa Astona Martina w Le Mans. Standardowo do wyboru są cztery kolory: Sabiro Blue, Onyx Black, China Grey lub White Stone, a 59 wyjątkowych egzemplarzy z Le Mans ma do wyboru tylko dwie barwy: Stirling Green i Lime. Standardowa wersja Vantage AMR kosztuje 184 995 Euro i dostarczana będzie w ostatnim kwartale 2019 roku, natomiast odmiana “Vantage 59” kosztuje już 209 995 Euro i trzeba się spieszyć, bo kto pierwszy ten lepszy.
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2019/05/4e607b6f0e9d37a2bbdea91d3421e9f0.jpg)
Od 2020 roku oferowany będzie “zwykły” Vantage z manualną skrzynią biegów, co ma zgodnie z ideą Astona wynagrodzić kierowcy jego skupienie, wysiłek i umiejętności oraz wyróżnić markę na tle konkurencji. To dosyć kluczowe posunięcie, bo pozwala wierzyć, że inne firmy przygotują swoją odpowiedź i zobaczymy wielki powrót manualnych przekładni. Może tak będzie, a może Aston pozostanie sam na polu walki i zgranie wszystko. O tym przekonamy się w najbliższym czasie.
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2019/05/5de7f0ef4e9a01225ff48878801625ea.jpg)
Foto. materiały prasowe Aston Martin
![](https://i0.wp.com/wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/04/261593316_2423533834448436_1041582224769417041_n.jpg?resize=100%2C100&ssl=1)
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.
Comments