Alpina Roadster V8 idzie pod młotek z ceną jak za nowe BMW M760Li

To klasyczne BMW sprzed niecałych 20 lat zostało wystawione na sprzedaż za kwotę, która dziś pozwoli Ci wyjechać z salonu nowym M760Li doposażonym we wszystkie opcje, lub na przykład czterema BMW M2 Competition. Czy jest ona uzasadniona?

Aby odpowiedzieć na to pytanie trzeba wiedzieć czym jest Alpina Roadster V8, a nawet niektórzy zagorzali pasjonaci motoryzacji mogli o niej nie słyszeć, więc przyjrzyjmy się temu z bliska.

Alpina

Legendarne Z8

W połowie lat 90-tych ubiegłego wieku BMW postanowiło odrodzić ideę dużego roadstera z lat 50-tych, której przedstawicielem było BMW 507.
W roku 1995 zespół projektowy pod kierownictwem Chrisa Bangle’a (tak, tego od projektu Serii 7 E65, “Piątki” E60 i reszty modeli z tamtych lat) rozpoczął prace nad tym, co w roku 2000 zostało legendarnym dziś BMW Z8. Co ciekawe, za wygląd zewnętrzny auta odpowiadał Henrik Fisker. Tak, ten Fisker. Brzmi ciekawie? Dorzućmy do tego silnik z działu M, a konkretniej S62B50, czyli 400-konne 4.9 V8 z ówczesnego BMW M5 oraz 6-biegową przekładnię manualną. Ach, i jeszcze fakt, że silnik mimo że przed pasażerami, umieszczony jest za przednią osią, centralnie. Dzięki temu Z8 ma idealny rozkład masy między przodem i tyłem, 50/50.
Pikanterii dodaje fakt, że Z8 powstało jedynie w liczbie 5 703 sztuk.

« 1 z 5 »

Duży roadster w adaptacji Alpiny

To właśnie BMW Z8 było bazą do naszego dzisiejszego bohatera. Alpina wzięła Z8 na warsztat, tak jak każde inne przerabiane BMW i stworzyła ideowo, fundamentalnie inny samochód. Podczas gdy Z8 miało być emocjonującym autem kierowcy, angażującym, takim, które można było zabrać na górskie serpentyny, czy nawet na tor i w drodze powrotnej zaznać odrobiny klasycznego luksusu, Alpina Roadster V8 miała być z założenia autem luksusowym i bardziej eleganckim, dostojnym, takim które widzielibyśmy najczęściej płynące z gracją po licznych bulwarach i ekskluzywnych dzielnicach miast kalifornijskiego wybrzeża, czy południowej Europy, nad Morzem Śródziemnym. Alpina zamieniła układ napędowy z E39 M5 na ten ze swojego topowego wydania ówczesnej Serii 5 , czyli Alpiny B10 V8s. Zamiast wyczynowego 4.9 z manualem, zawitało aksamitne 4.8 V8 sprzężone z klasycznym, 5-biegowym automatem ZF.

Alpina

To nie są tanie rzeczy…

Alpina Roadster V8, z ogłoszenia, które znaleźliśmy w serwisie eBay została wystawiona na sprzedaż z ceną 269 900…dolarów! Przekłada się to na około 1 058 000 złotych. Za takie pieniądze bez problemu zamówisz dziś w pełni doposażone BMW M760Li z 600-konnym V12. (co zresztą powinieneś jak najbardziej zrobić, bo silnik ten niedługo wyjdzie z oferty – więcej o tym tutaj). Alpina straciła 19 koni względem standardowego Z8, ale nawet 381 KM mocy maksymalnej oraz 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego wystarczają aby rozpędzić ten mały jacht na kołach do pierwszej setki w 5.3 sekundy, co jest czasem powtarzalnym, podczas gdy w 400-konnym Z8 ze skrzynią manualną wiele zależy od doświadczonego i znającego auto kierowcy i nie każdy jest w stanie osiągnąć katalogowe 4.7 s.

« 1 z 8 »

We wnętrzu Alpiny znajdziemy najwyższej jakości skórę, która mogła być zamówiona w wielu ekstrawaganckich kolorach, czego widoczny na zdjęciach z ogłoszenia egzemplarz jest doskonałym przykładem. Zegary zarówno w Roadster V8 jak i w Z8 znajdują się na środku, ale w tej pierwszej mają charakterystyczne dla Alpiny niebieskie tarcze.
Alpina Roadster V8 powstała jedynie w nakładzie 555 sztuk. Taki nakład, wszystko opisane powyżej, oraz fakt, że na liczniku widnieje jedynie 7188 pokonanych mil (około 11 455 km) sprawiają, że cena nie wydaje się już aż tak oderwana od rzeczywistości. Ale na co wydasz swój leżący odłogiem milion i 58 tysięcy? Decyzja ta należy już do Ciebie.

Źródło: ogłoszenie w serwisie eBay