Samochód to podstawowe i najważniejsze narzędzie w pracy taksówkarza. To narzędzie, które pozwala zarabiać i równocześnie, które generuje największe koszty w tej pracy. Dlatego wybór odpowiedniego samochodu do pracy jest bardzo ważny. W niniejszym poradniku wyjaśnimy, jakie cechy musi spełniać taksówka, jak wybrać odpowiedni napęd a także doradzimy, jak pozyskać taksówkę. Co ważne – nie trzeba jej wcale kupować. Prosimy wsiadać, nie trzaskać drzwiami i zapiąć pas. Włączamy taksometr i ruszamy!
Kiedyś taksówkarz miał tylko dwie opcje do wyboru: pracę na własny rachunek, albo pracę w korporacji. Obecnie osoba chcąca pracować jako taksówkarz ma wiele opcji do wyboru. Wszystko dzięki możliwości pracy dla aplikacji (Uber, Bolt, FreeNow, iTaxi i wielu innych), które zdecydowanie zmieniły rynek na korzyść. Kierowca może pracować na rzecz kilku firm na raz. Może też dodatkowo rozwozić jedzenie z restauracji i zakupy. Dzięki takim możliwościom pracy taksówkarzowi nie braknie. A jeśli nie zabraknie mu pracy, to i nie zabraknie mu pieniędzy. Sporo pieniędzy zarobionych przez taksówkarza „zjadają” koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Ale i tutaj jest rozwiązanie. Na rynku są firmy, nazywane partnerami rozliczeniowymi. Jeśli ktoś chce pracować jako taksówkarz dla jednej lub kilku aplikacji, nie musi prowadzić działalności gospodarczej. Zatrudnia go partner rozliczeniowy. I mnóstwo pieniędzy zostaje w kieszeni.
Ale najpierw skupmy się na samochodzie, podstawowym narzędziu pracy.
Jakie koszty generuje taksówka?
Koszty utrzymania auta mają niebagatelny wpływ na opłacalność pracy w zawodzie taksówkarza. To dlatego taksówkarze przed laty kochali stare diesle, których silniki działały w oparciu o pompy rotacyjne. Były słabe i hałaśliwe, ale równocześnie niezawodne i tanie w utrzymaniu. Kolejne normy emisji spalin zmieniły wszystko. Silniki stały się bardziej oszczędne, ale za to przybyło całe mnóstwo kosztów dodatkowych, dotyczących przede wszystkim napraw i serwisowania.
Jakie koszty generuje samochód taksówkarza?
- Koszt paliwa a w przypadku aut elektrycznych i hybrydowych ładowania prądem, z domu albo z szybkich ładowarek (wymagany jest abonament, opłaty za 1 kWh są wysokie);
- Koszt dodatków do paliwa, np. płynu AdBlue i płynu katalitycznego w przypadku diesli;
- Koszt ubezpieczenia – w przypadku taksówki warto wykupić dodatkowe ubezpieczenie AC oraz holowanie;
- Koszt bieżącego serwisowania – obejmuje on wymiany oleju silnikowego, oleju przekładniowego, innych płynów, filtrów, wycieraczek, tarcz i klocków hamulcowych, rozrządu, akumulatora rozruchowego (także w autach hybrydowych i elektrycznych) oraz opon, a także źródeł światła oraz środków ochrony auta przed korozją i serwisowania klimatyzacji.
- Koszt regulacji i kalibracji: trzeba pamiętać o regulacji geometrii, regulacji instalacji LPG, a w nowszych pojazdach o kalibrowaniu systemów ADAS, a także aktualizacjach oprogramowania.
- Koszt czyszczenia auta z zewnątrz i czyszczenia kabiny w środku. Podstawa w zawodzie taksówkarza.
- Koszt napraw – taksówka to auto eksploatowane intensywnie. Trzeba liczyć się z przyspieszonym zużyciem wielu elementów, od silnika, skrzyni biegów, układu przeniesienia napędu (np. sprzęgła) i układu jezdnego (np. łożysk kół), aż po zużycie wnętrza kabiny.
Jakie auto wybrać na taksówkę?
Nie wszyscy klienci chcą jeździć limuzynami, ale na pewno żaden nie chce jeździć niewygodnym, ciasnym samochodem miejskim.
Do pracy w roli taksówki warto wybrać auto klasy kompaktowej C albo klasy średniej – wyższej D. Może to być sedan, kombi, minivan, SUV albo crossover. Ważne, aby pojazd był przyjazny w prowadzeniu i wygodny dla pasażera.
Co wpływa na to, że auto dobrze się prowadzi przez kierowcę?
- Dobra widoczność i wsparcie ze strony systemów wspomagania parkowania (kamery, czujniki).
- Wygoda za kierownicą i łatwość obsługi skrzyni biegów oraz wyposażenia
Co wpływa na to, że auto jest wygodne dla pasażera?
- Duży rozstaw osi – dzięki niemu jest sporo miejsca na nogi.
- Wygodne fotele.
- Szerokość auta.
- Dach, który nad miejscem pasażera jest poprowadzony prosto (warto zwrócić na to uwagę przy zakupie crossovera).
- Sprawne ogrzewanie zimą i klimatyzacja latem.
- Dobre zawieszenie, zapewniające dobre tłumienie nierówności.
Wiele firm taksówkarskich oraz aplikacji ma swoje wymagania względem aut. Mogą one dotyczyć wieku i wielkości auta, a także rodzaju napędu.
Obowiązkowe wyposażenie taksówki – zgodnie z prawem
Na początek warto sprawdzić, jakie wymagania wobec taksówek stawia polskie prawo.
Obowiązkowe wyposażenie taksówki musi obejmować:
- Taksometr elektroniczny lub aplikacja;
- Miejsce na bagaż pasażera;
- Apteczkę, trójkąt ostrzegawczy, gaśnica.
- Koło zapasowe, zestaw naprawczy albo oponę samo uszczelniającą,
- Lampa TAXI, które jest zamontowane na dachu, ma barwę białą lub żółtą, a napis Taxi jest czarny i widoczny z przodu i z tyłu pojazdu.
Warto pamiętać, że niektóre firmy taksówkarskie a często także władze miast, wymagają zamontowania na bokach auta naklejek identyfikacyjnych, określających miasto i firmę, dla której kierowca pracuje.
Niektóre aplikacje nie wymagają oznaczenia auta ich naklejkami, albowiem pozwalają na jazdę dla innych firm. Ale jeśli kierowca umieści na aucie ich naklejki – płacą więcej za wykonane kursy.
Jaki napęd do taksówki? Jakie zawieszenie?
Zacznijmy od zawieszenia. Należy zwrócić uwagę na wysokość prześwitu. Bardzo niskie auta (niektóre limuzyny) będą miały problem z podjeżdżaniem pod krawężniki, wpadaniem w dziury, jazdą po zalanych deszczem ulicach czy też z progami zwalniającymi.
Im większa średnica kół, tym lepiej, bo auto pali mniej, a większe koła lepiej dają sobie radę z nierównościami. Sprawne, proste zawieszenie (kolumny MacPhersona plus tylna belka skrętna) zapewni wystarczający komfort jazdy. Klient i sam kierowca z pewnością docenią bardziej zawieszenie wielowahaczowe, nie wspominając o pneumatycznym. Do taksówki najlepiej nadają się auta, których zawieszenie miękko tłumi nierówności.
Jaki napęd wybrać? Taksówka porusza się przede wszystkim po mieście i na krótkich trasach.
– Diesel – najgorszy wybór do taksówki.
– Benzyna – małolitrażowy benzyniak z turbo mało pali w mieście, a dużo na trasie. Zatem nadaje się do taksówki.
– Benzyna plus gaz LPG. Wolnossący MPI z instalacją gazową IV generacji, albo małolitrażowy benzyniak z turbo, z instalacją V-generacji (z bezpośrednim wtryskiem gazu) to dobre rozwiązanie do taksówki. Instalacje są dość drogie, ale szybko się zwracają.
– Hybryda spalinowo – elektryczna. Najlepsza jest PHEV, ładowana z gniazdka. Umożliwia przejechanie do 50 km tylko na baterii, z prędkością do 50 km/h. Idealne auto na taksówkę. Przy większych prędkościach i po rozładowaniu włącza się silnik benzynowy.
– Hybryda plus gaz. Jak wyżej, ale benzyniak może być zasilany LPG dla większej oszczędności. Dobre i tanie.
– Elektryczny. Byłby idealnym wyborem, gdyby nie horrendalna cena zakupu, wysokie koszty ładowania i koszmarna cena wymiany baterii.
W co doposażyć taksówkę?
Taksówkę można doposażyć w takie urządzenia, jak:
- Nowoczesna nawigacja GPS, z systemem informacji o korkach, aby na bieżąco móc omijać problemowe miejsca;
- Akumulator EFB zamiast standardowego kwasowego, aby tak szybko się nie zużywał. I oczywiście, prostownik, bo częsta jazda na krótkich trasach szybko wykończy akumulator.
- Ogrzewanie postojowe. Pozwoli komfortowo czekać na klienta, w ciepłym wnętrzu, bez konieczności uruchamiania silnika. A do tego można je włączyć zdalnie i podgrzać płyn chłodzenia, dzięki czemu w trakcie zimy auto zapali od razu i uniknie się zimnego startu, niszczącego silnik.
- Kamerę cofania i czujniki, jeśli ich nie było na liście wyposażenia.
Jak sfinansować zakup taksówki? Czy trzeba kupić taksówkę, żeby móc pracować jako taksówkarz?
Przyszły kierowca taksówki może kupić nowe albo używane auto za gotówkę. Może też wziąć auto na kredyt. Trochę to kosztuje, bo oprocentowanie jest wysokie. Poza tym trzeba spełnić wygórowane wymagania.
Można też pozyskać auto w inny sposób. W jaki?
- Wyleasingować auto na określony czas (od 2 do 6 lat). Można wybrać leasing z opcją wykupu (raczej niekorzystne w przypadku taksówkarza), albo tylko sam wynajem. Można wybrać full service leasing, który zawiera wszystkie koszty serwisowania. Połowę wysokości raty leasingowej można odliczać od podatku. Rata może być wysoka. Trzeba prowadzić działalność i korzystać z usług biura rachunkowego.
- Można wynająć pojazd od partnera rozliczeniowego. To najbardziej opłacalne rozwiązanie w przypadku pracy jako taksówkarz dla aplikacji. Dlaczego? Po pierwsze, podejmując współpracę z partnerem rozliczeniowym nie trzeba prowadzić działalności gospodarczej. Partner zatrudnia kierowcę na umowę zlecenie i zajmuje się całą księgowością. Po drugie, najlepsze firmy mają w swoich ofertach auta na wynajem, gotowe do pracy w roli taksówek.
Przykład? Jeden z najbardziej cenionych partnerów rozliczeniowych, czyli firma Eternis. Firma rozlicza pracę na rzecz kilku aplikacji, a poza tym oferuje do wynajmu gotowe do pracy taksówki, z napędem hybrydowym i instalacjami LPG. W tym bardzo cenione i mało awaryjne hybrydowe Toyoty.
Ze szczegółami oferty można zapoznać się pod tym linkiem:
https://eternis.pl/wynajem-aut-i-skuterow/
Firma oferuje nie tylko auta. Są też skutery, idealne do rozwożenia dań z restauracji.
Mamy nadzieję, że nasz poradnik pomoże w wybraniu najlepszego auta do pracy na taksówce. Życzymy szerokiej drogi i wielu zadowolonych klientów.
taksówkarza samochód
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.