Sprzęgło jest kluczowym komponentem dla pracy samochodu niezależnie od rodzaju posiadanej przez nas skrzyni. Choć w przypadku przekładni automatycznych często nawet nie wyrzucamy jego pracy, bez niego nie będziemy w stanie nic zrobić. Oto kilka ważnych rzeczy, które powinieneś wiedzieć o tym elemencie.
Schemat działania sprzęgła samochodowego
Sprzęgło jest integralną częścią całego układu napędowego. Jest on swoistym łącznikiem pomiędzy skrzynią biegów a silnikiem i odpowiada za przekazywanie napędu na oś, która jest napędzana przez cały układ. Na ten komponent składa się kilka elementów, które razem tworzą w pełni działające sprzęgło.
Samo sprzęgło jednak za wiele nie będzie w stanie zdziałać. Opiera się ono bowiem na współpracy skrzyni biegów oraz silnika, co świetnie obrazuje zasada działania sprzęgła. Po wciśnięciu pedału, którym je obsługujemy, skrzynia biegów zostaje niejako oddzielona od wału korbowego, który odpowiada za przekazywanie napędu z jednostki silnikowej. W tym momencie możemy bez przeszkód wrzucić inny bieg lub tak zwany luz, czyli bieg neutralny. Kiedy puszczamy pedał sprzęgła, tarcza jest dociskana, dzięki czemu wał korbowy oraz skrzynia biegów znów są ze sobą połączone. W przypadku przekładni automatycznej, cały proces odbywa się bez ingerencji kierowcy.
Sprzęgło i jego budowa
Sprzęgło jest dość złożoną konstrukcją. Składa się ono z wielu elementów i dopiero poprawne działanie ich wszystkich sprawia, że komponent ten zachowuje się w odpowiedni. Przede wszystkim są to tarcza sprzęgła, łożysko, sprężyny, koło zamachowe oraz docisk.
Tarcza sprzęgła jest zazwyczaj montowana na wałku sprzęgłowym, który jest częścią skrzyni biegów. Wałek sprzęgłowy pozwala na swobodny ruch tarczy sprzęgła. Do wału korbowego przytwierdzone jest za to koło zamachowe wraz z dociskiem. To właśnie ono przenosi cały moment obrotowy na tarczę sprzęgła. Kiedy więc wciskamy pedał, oba te elementy się rozłączają, a gdy pedał puścimy, są one do siebie z powrotem dociskane, co pozwala na wznowienie działania całego układu napędowego.
Kiedy wiemy, że sprzęgło jest do wymiany?
Podczas jazdy samochodem będziemy w stanie zaobserwować kilka symptomów, które będą wskazywać na konieczność wymiany sprzęgła. Najbardziej charakterystycznym objawem jest tak zwane “ślizganie się” sprzęgła. Jeżeli po zmianie biegów dodajemy gaz i zwiększają się tylko obroty, oznacza to, że nasze sprzęgło już za niedługo dokona żywota. Charakterystyczny zapach spalenizny podczas ruszania to kolejny znak, że z tym elementem coś jest nie tak.
Jak wygląda wymiana sprzęgła?
Wymiana sprzęgła w praktycznie wszystkich autach będzie wiązała się z wymontowaniem skrzyni biegów, a w niektórych modelach także i z demontażem silnika. To dość skomplikowany i naprawdę trudny proces, wobec czego poza samym kupnem nowego sprzęgła trzeba nastawić się na spore koszty związane z robocizną.
Na sprzęgle nie powinniśmy oszczędzać – nawet słabsze konstrukcje to spory koszt, a częsta wymiana może w prosty sposób wyczyścić nasze konto bankowe. Warto jest więc korzystać z solidnych i sprawdzonych rozwiązań, jak na przykład zestaw sprzęgła LuK BR 0241 zawiera następujące elementy: koło montażowe, koło dwumasowe i wysprzęglik centralny na czele.