W tym roku Le Mans zapowiada się ciekawie, bo choć w LMP1 o zwycięstwo będzie walka tylko pomiędzy Toyotami to jako jedyne samochody w stawce są one hybrydami. Reszta zespołów porzuciła to rozwiązanie instalując standardowe jednostki spalinowe. W piątek rano ogłoszono, że od 2020 roku będzie nowa kategoria hypersamochodów bazujących na drogowych konstrukcjach, do której już teraz zgłosiła się Toyota oraz Aston Martin. Na pozostałych producentów musimy jeszcze trochę poczekać.
Lista samochodów na starcie
Zapowiedź zmian od 2020 roku
Stacje, które transmitują Le Mans w TV
(Relacja aktualizowana automatycznie)
14:47 – START – Zawodnicy ustawiają się powoli na starcie i zaraz zacznie się okrążenie formacyjne
14:50 – START – Przelot samolotów z francuską flagą można uznać za oficjalny start Le Mans
14:51 – Samochody ruszają na okrążenie formujące
14:51 – Pierwsze samochody przejechały pod mostem Dunlopa
14:52 – Przypomnijmy, że to ostatni wyścig dla Forda i BMW w Le Mans, ponieważ Ci producenci odchodzą na razie z wyścigu
14:54 – Z 13. rzędu startuje INTER EUROPOL COMPETITION, czyli polski zespół w Le Mans (Jakub Śmiechowski aktualnie za kierownicą)
14:59 – Zbliżamy się do końca okrążenia formującego
15:00 – Wystartowali!
15:00 – Już w pierwszej szykanie jeden z samochodów LMP1 przejechał poza torem. Niedogrzane opony dają się we znaki
15:01 – Ford #77 próbuje ataku na Astona Martina #67 w klasie PRO, ale nieskutecznie
15:02 – Kuba Śmiechowski utrzymuje się na swojej pozycji
15:03 – Aston Martin dyktuje świetne tempo w klasie GTE PRO i powoli odjeżdża goniącym go samochodom
15:04 – LMP2 odjechało już klasie GTE Pro i wydać wyraźną różnicę
15:05 – Porsche #94 trzyma się blisko swojego fabrycznego kolegi i zachowuje minimalny odstęp
15:06 – Żółta flaga na torze w pierwszej sekcji, doszło do jakiegoś kontaktu
15:08 – Polski zespół na 26 pozycji
15:09 – Dobra pozycja dla samochodów LMP1, ponieważ mają czysty tor przed sobą i wolniejsze samochody GTE Am czy GTE Pro im nie przeszkadzają. Taka sytuacja będzie jeszcze przez kilka okrążeń
15:12 – Toyota względem stawki w swojej kategorii wciąż nie wypracowała znaczącej przewagi, ale utrzymuje się na P1 oraz P2
15:13 – Toyota #7 ustanowiła najszybszy czas okrążenia wyścigu 3:17.425
15:14 – Zmiana na czele GTE Pro! Corvetta z numerem 63 wyprzedziła Astona Martina #95
15:17 – Corvette #63 wyrobiła już sobie 3 sekundy przewagi nad Astonem będącym na drugim miejscu w klasie GTE Pro
15:18 – W zakręcie Indianapolis bliska jazda w klasie GTE Pro
15:19 – Czołówka pozostaje bez zmian jedynie Rebellion #3 i SMP Racing #11 awansowały o jedną pozycję kosztem SMP Racing 17
15:22 – W sekcji Mulsanne zauważono lekki deszcz, lecz nie będzie to stały opad
15:22 – Atak w klasie LMP1 między Rebellionem #3 a SMP #11, piękny pojedynek i obrona Rebelliona
15:24 – Corvette, Aston Martin, Ford – tak wygląda czołówka GTE Pro
15:26 – Wciąż Rebellion broni się przed SMP, ale Berthon wciąż broni się przed atakami
15:28 – Pierwszy zjazd do boksu – Rebellion #3 i SMP #11
15:28 – W boksie samochody są jedynie tankowane i sprawdzane, nic się nie dzieje
15:29 – Kolejne samochody zjeżdżają do boksu
15:30 – Kontakt BMW, Corvette i Forda
15:31 – Ponownie kontakt (optarcie) BMW przez Corvette
15:31 – Toyota #8 zawitała do Pit Stopu
15:32 – Rebellion #3 wymienił przód w boksie
15:35 – Kessel Racing #83 to zespół z kobietami w składzie, obecnie zajmuje silną pozycję w GTE Am. Trzymamy kciuki za dobry wynik!
15:38 – Kuba Śmiechowski był na 12 pozycji w LMP2 i zjechał do boksu, po czym wyjedzie na 17 pozycji
15:40 – Przejechanie przez szykanę Duqueine Engineering, samochodu klasy LMP2 i jakieś problemu z autem
15:42 – Walka o P2 w klasie GTE Pro Astona Martina #95 i Porsche #92, ale to Porsche zdobywa wyższą lokatę
15:43 – Aston Martin #95 ma problem z utrzymaniem tempa, odjeżdża już mu drugi samochód
15:46 – Porsche #93 atakuje Forda GT w klasie GTE Pro i zdecydowanie zbliża się w dohamowaniach do zakrętów
15:46 – Duqueine Engineering #30 zjeżdża do boksu po długim toczeniu przez cały tor. Zaraz dowiemy się co poszło nie tak i jakie są usterki
Przypomnijmy jakim samochodem przywieziono puchar za zwycięstwo Le Mans
15:51 – Zmiana kierowców w zespole Porsche
15:52 – Porsche #93 lekko uszkodzone zameldowało się w boksie
15:53 – Rebellion #1 ma problemy i spada na pozycję 25. w wyścigu
15:54 – Ford #67 odpuścił atak w zakręcie na Astona Martina
15:55 – Dragon Speed lekko dymi, nie wiadomo co się dzieje
15:56 – Żółta flaga na całym torze!
15:57 – Porsche #88 zostawia na asfalcie czarne ślady i staje w poprzek toru po dwóch obrotach. Nic się nie stało kierowcy, a na wyjściu z zakrętu zarzuciło samochodem. Nie wiadomo czy nie doszło do awarii
15:58 – Wznowienie wyścigu!
15:59 – Porsche #91 atakuje Corvette #64 zaraz po wznowieniu! Piękna walka
16:00 – Ford #67 ponownie próbuje ataku
16:01 – Porsche #88 w boksie – standardowy serwis – nowe opony, tankowanie
16:03 – Po godzinie wyścigu wciąż wszystkie samochody w stawce!
TOP 5 LMP1
TOP 5 LMP2
TOP 5 GTE Pro
TOP 5 GTE Am
16:11 – W kategorii GTE Pro różnice są minimalne i to właśnie tutaj jest najciekawsza walka
16:12 – Porsche #88 zaliczyło kolejnego spina. Tym razem w piach
16:12 – W tym momencie podejmowane są decyzje strategiczne odnośnie Pit Stopów i zmian kierowców
Wyniki po pierwszej godzinie
16:16 – 3:17.297 to czas uzyskany przez Toyotę #7 to nie tylko rekord wyścigu, ale również całego Le Mans
16:19 – Kuba Śmiechowski wciąż jest na 17. pozycji
16:29 – Rebellion z Bruno Senną zjechał do boksu na przegląd
16:30 – W GTE Pro prowadzi Corvette #63, a za nią dwa Porsche #93 oraz #92
16:33 – Rebellion #3 ściął sobie szykanę
16:36 – 15 sekund straty Jakuba Śmiechowskiego do P16 w LMP2
16:39 – SMP Racing #17 w boksie
16:40 – Toyota #7 na prowadzeniu
16:40 – FCY na całym torze
16:41 – Porsche #88 zjeżdża do boksu i jest chowane w garażu na naprawy
16:42 – Ferrari #70 złapał kapcia około 6 kilometrów przed boksem
16:44 – Porsche #88 ma ściągniętą maskę i najprawdopodobniej jest problem z jednostką
16:49 – CONWAY Mike w Toyocie #7 ma 30 sekund przewagi nad BUEMI Sébastien w #8
On board z Alpine @SignatechAlpine
16:52 – Buemi Sebastien pozostał w swojej Toyocie #8 podczas Pit Stopu
16:54 – Już posypały się pierwsze kary po 10 sekund za nadwyżkę paliwa
16:57 – WINSLOW James zmienił Jakuba Śmiechowskiego
17:00 – Kessel Racing, czyli zespół z kobietami w składzie zajmuje P10 w klasie GTE Am
17:00 – Porsche #88 wróciło do gry, ale po przejechaniu 26 okrążeń nie jest ostatnim samochodem, bo w garażu pozostaje Aston Martin #98 z liczbą 24 okrążeń
Po 2 godzinach tak prezentuje się klasyfikacja
17:07 – Dragon Speed #10 zajmuje 59 miejsce, co jest fatalnym wynikiem jak na LMP1, a wszystko przez problemy techniczne
17:09 – Wyścig się trochę uspokoił
17:12 – Wykrakałem, Rebellion #1 prowadzony przez Bruno Senne ma problemy techniczne i musi zjechać do boksu
Nawet w środku stawki GTE Pro jest ciekawie
Podsumowanie według Toyoty
17:17 – Ferrari #71 ścina szykanę z powodu za dużej prędkości
17:18 – Walka o 5. miejsce między Porsche #92 i #91 zakończyła się udaną obroną#92
17:22 – Przewaga Toyoty #7 nad #8 wynosi już ponad 40 sekund. Czyżby Alonso miał nie wygrać Le Mans?
17:26 – Bruno Senna ma problemy i najprawdopodobniej czeka go wymiana klocków hamulcowych
17:29 – Fernando Alonso wsiada do Toyoty #8! Zaczyna się walka między Toyotami
17:32 – Kobayashi również zasiadł za kierownicą Toyoty #7
A tak oglądają wyścig kierowcy
17:40 – Prototyp LMP2 #49 wyleciał w powietrze na tarce, ale nic się nie stało
17:43 – Temperatura powietrza wzrosła do 20,2°C . Czyżby ekolodzy mieli powód do narzekania?
17:46 – Nad torem ponownie była FCY
17:49 – Najprawdopodobniej jakiś samochód miał kapcia, bo pojawiła się biała flaga ostrzegająca o wolnym samochodzie
17:53 – Niebezpieczne wypuszczenie kierowcy z pit stopu (Ford)
17:57 – #31 i #37 w klasie LMP2 zacięcie walczą o P3 w kolejnych szykanach
17:57 – Ford #69 zaliczył spina w szykanie Dunlopa
Najmłodsi fani Le Mans są ewidentnie zmęczeni zmaganiami
Wyniki po 3 godzinach
18:16 – Obserwując Polski zespół można zauważyć, że cały czas jadą stałym tempem. Obecnie są na P17, ale zostało jeszcze ponad 20 godzin
Przodkowie obecnie startującej Toyoty
18:20 – Ford #68 przeprowadził udany atak na innego Forda #67
18:22 – Porsche #91 miało problem z dohamowaniem i wyleciało trochę poza tor
18:26 – Corvette, Ferrari, Porsche – czołówka klasy GTE Pro
18:31 – Fernando Alonso traci już minutę do Toyoty #7
18:32 – W GTE Am jest ciekawa sytuacja, bo Ford GT z P1 jest 32 sekundy przed resztą stawki i cały czas się oddala. Dosyć duża przewaga
18:38 – Dotychczas najszybsze samochody przejechały 61 okrążeń
18:42 – W LMP2 trwa walka o P1 – SIGNATECH ALPINE MATMUT walczy z G-DRIVE RACING a różnica to zaledwie 0,560 sekundy
18:49 – Żółta flaga, doszło do uderzenia w bandę
18:49 – ARC BRATISLAVA – KANEKO RACING #49 uderzył w bandę po czym nie mógł powrócić na właściwy tor
18:53 – Zmiana na prowadzeniu w klasie LMP2! G-Drive na prowadzeniu
18:56 – Polski zespół spadł na P18 w klasie LMP2
18:59 – Kobiecy zespół jest na 13 pozycji w GTE Am
Wyniki po 4 godzinach
Toyota robi podsumowanie swoich zmagań
19:08 – Polski zespół powrócił na P17 i traci około 2 okrążenia do lidera klasy
Widoki z góry na Le Mans
19:12 – Doszło do małego przetasowania grup w jakich jadą auta i po pit stopach większość aut jedzie razem, co jest wyjątkowo niebezpieczne
19:20 – W klasie GTE Am różnica między liderem a ostatnim samochodem wynosi 6 okrążeń
19:21 – Kontakt LMP2 z GTE Pro w zakręcie. LMP2 zamknęło zakręt Fordowi
Radość w boksach
19:30 – 1 minuta 47 sekund straty Toyoty #8 do #7
19:33 – Przez 4 i pół godziny kierowcy Toyoty przejechali 77 okrążeń. Czy w tym roku zostanie pobity rekord okrążeń?
19:35 – Zmiana na pozycji lidera GTE Pro. AF CORSE z Ferrari 488 GTE EVO wyprzedza Corvette
19:36 – Klasa GTE Pro jest niebywała, bo cztery samochody jadą obok siebie i walczą o P1
19:40 – Żółta flaga!
19:40 – Aston Martin #98 wpadł w żwir i uszkodził dyfuzor
19:43 – Aston Martin #98 zjechał do boksu i jest już naprawiany. Okazało się, że również przód i prawa strona jest uszkodzona
#AlpineRacing prezentuje się nawet ładnie w boksie
19:50 – Polski zespół awansował na P16
19:51 – Poważne obroty Ferrari z numerem 54. Solidnego spina zaliczyło Ferrari, przeleciało przez tarki i utknęło w piachu. Żółta flaga nad całym torem
19:56 – FCY nad całym torem wciąż obowiązuje. Ferrari po podniesieniu przez dźwig wraca do boksu. Ciekawe jakie uszkodzenia
19:59 – W garażu SPIRIT OF RACE dużo pracy przez najbliższe minuty
20:00 – Jeszcze 19 godzin do końca wyścigu
20:10 – W klasie GTe Pro najszybsze okrążenia zawodników są bardzo zbliżone, co pokazuje jak zacięta jest walka
20:12 – Alonso wysiada z samochodzu
20:14 – Wypadek samochodu z numerem 43! Bolid LMP2 uderzył w ścianę w Tertre Rouge
20:17 – Safety Car wyjechał na tor! Po raz pierwszy w tym sezonie WEC
20:21 – Wyścig został wznowiony
20:24 – Wznowienie wyścigu spowodowało, że w GTE Pro różnica 10. miejsca do lidera wynosi zaledwie 12 sekund i rywalizacja nabiera tempa
20:26 – Groźne wyprzedzanie między LMP1 a LMP2, blisko kontaktu
20:35 – Alpine odzyskuje prowadzenie w LMP2
20:35 – Spodziewany jest deszcz do 5 minut
20:38 – Ponownie żółta flaga! Porsche #86 w malowaniu Gulf na boku toru
20:40 – Dwa samochody klasy GTE Pro miały kontakt. Corvette #63 zderzyło się z Porsche #88 i została całkowicie rozbita. Zgubiła spojler i przedni zderzak
20:42 – Samochód bezpieczeństwa ponownie na torze
20:44 – Porsche #88 w boksie na wymianie kilku części
20:49 – Chevrolet z numerem 64 będzie musiał najprawdopodobniej zakończyć wyścig, a bariera jest do naprawy przez służby porządkowe
20:52 – O tym jak trudnym wyścigiem jest Le Mans świadczą liczby. W całym sezonie ani razu nie wyjechał Safety Car, a podczas Le Mans w ciągu godziny aż dwa razy
20:52 – Zaczyna padać lekki deszcz
20:55 – Pytanie czy zespoły zastosują deszczowe ogumienie czy też nie, chociaż nie będą to poważne opady raczej. O 21:50 ma być jasne czy przejdzie bokiem czy będzie burza
20:56 – Ford oraz Jumbo przejechały prosto przez pierwszą szykanę
20:58 – Nie jest wykluczone wciąż czy Vette zakończy wyścig
20:59 – Zmiana kierowców w Vette #63
20:59 – Vette #64 kończy wyścig
21:00 – Slow Zone przed drugą strefą. Kierowca Ferrari #60 obrócił samochód i zaliczył dzwona
21:02 – Rebellion #3 wraca na P3 po wyprzedzeniu SMP RACING #11
Wyniki po 6 godzinach
21:05 – Wciąż żółta flaga nad torem
21:05 – Rebellion #3 zaliczył potężne uderzenie i toczy się do boksu
21:06 – Toyota #8 obejmuje prowadzenie
21:06 – Bardzo możliwe, że przez mokry tor Rebellion wpadł w poślizg
21:07 – FCY nad całym torem
21:11 – Niektóre zespoły powoli wyciągają opony deszczowe
21:12 – Rebellion #3 już został naprawiony i wrócił na tor
21:14 – Safety Car znowu jest na torze. Trzeci raz!
21:19 – Safety Car zjechał z toru
21:19 – Odcinek Forza Motorsport – Michelin obowiązuje żółta flaga
21:22 – Roboty na torze wciąż trwają
21:24 – Podobno szanse na deszcz już minęły
21:24 – Aktualnie wyścig trwa tylko na części toru przez roboty porządkowe
21:26 – Czekamy na informację kiedy zostanie usunięta Slow Zone
21:31 – Dalej obowiązuje Slow Zone! Muszą to być poważne naprawy toru
21:34 – Slow Zone w końcu ściągnięty
21:37 – Rebellion #1 traci 3 okrążenia do lidera
Najszybsze prędkości Toyoty
21:41 – Bardzo możliwe, że Toyota #8 ma jakiś problem. Lekkie zachwianie było na dohamowaniu
21:48 – KESSEL RACING prowadzony przez 3 kobiety jest na P10 w klasie GTE Am
21:49 – Jakub Śmiechowski jest na 15 pozycji w LMP2!
21:52 – Bolidy z numerami #8 #4 #10 klasy LMP1 w boskie
21:56 – Zbliżamy się do 7 godziny Le Mans i na szczęście tylko jeden samochód odpadł jak do tej pory
21:57 – Ponownie zmiana na prowadzeniu LMP2! Alpine spada na 2 miejsce, a prowadzenie obejmuje G-Drive
21:59 – SMP Racing #11 na kontrolnym serwisie
Wyniki po 7 godzinach
Słońce nad Le Mans zachodzi i zbliża się noc
22:13 – Czołowy samochód, czyli Toyota #8 była 10 razy w boksie i przejechała 115 okrążeń
22:13 – Toyota #7 wyjechała poza tor i pojawiła się FCY
22:23 – Alpine zmieniła opony podczas, gdy G-Drive przejechało bez zmiany opon i serwis był krótszy. Zobaczymy jak ta strategia zadziała w ciągu najbliższych 20 okrążeń
22:29 – Kierowcy powoli przyzwyczają się do ciemności i zaczyna się najtrudniejsza część wyścigu
22:34 – Andre NEGRO: “Miałem pewne kłopoty, ale dałem radę, choć straciłem przy torze kartingowym. Zobaczymy jak nam pójdzie cały wyścig”
22:37 – Samochody o numerach #51 i #67 walczą o P2 w klasie GTE Pro
22:37 – Toyota z numerem 7 w boksie na wymianie opon
22:40 – Małe problemy w boksie Alpine
22:42 – Żółta flaga! Aston Martin #98, Dragon Speed i BYKOLLES RACING TEAM #4 opuszczą wyścig najprawdopodobniej
22:44 – Elementy zapasowe pojawiają się w garażach gotowe na wymianę
22:47 – O P2 w GTE Pro trwa zacięta walka między #51, #63, a #67! Zacięta walka!
22:56 – Toyota #8 ma problem z hamulcami i zgłasza to przez radio
Wyniki po 8 godzinach
23:04 – Zmiana kierowców w BMW
23:06 – Dragonspeed może dostać karę za przekroczenie prędkości w FCY. Sędziwoie zajmują się tą sprawą
23:15 – Przypomnijmy, że jak na razie Porsche #88 i Corvette #64 wycofały się z wyścigu
23:15 – Nasz rodak utrzymuje się na P17
Jeśli ktoś ma jakieś pytania odnośnie Le Mans to zapraszam do komentowania
23:27 – Aston Martin #98 | DEMPSEY – PROTON RACING (Porsche) #88 | DRAGONSPEED #10 | CORVETTE RACING #64 – te samochody wycofały się z wyścigu
23:31 – Ferrari #84 poza torem, powoli wraca do gry
23:35 – Lizakowy G-Drive miał ciepło, gdy SMP Racing przejechał mu po nogach
23:39 – Toyota #7 prowadzi sekundą przewagi nad #8
23:40 – BMW miało problemy techniczne i długo nie wyjeżdżało z boksu
23:42 – Ford #66 wypada z toru, ale wybronił się przed uderzeniem w barierki. Wraca na tor powoli
23:47 – SMP Racing #17 przeciął tarki i lekko nim zarzuciło
23:53 – W GTE Pro trwa walka o P1 między Porsche #92 a Ferrari #51
23:58 – Polski zespół pozostaje w boksie już dosyć długo. Mają jakieś problemy techniczne
23:59 – ARC BRATISLAVA – KANEKO RACING #49 wpadł w pas zieleni przed zjazdem do alei serwisowej
00:00 – Wybiła północ i zostało 15 godzin wyścigu
00:06 – Polski zespół wyjechał już na tor i wraca do gry
00:18 – Zespół Aston Martin #97 przygotowany jest do totalnej naprawy karoserii
00:21 – Europol miał problem ze skrzynią biegów dlatego stał długo w boksie
00:22 – Ostra walka w GTE Pro o P4
00:23 – Safety Car wyjeżdża na tor! Aston Masrtin #95 z potężną siłą uderzył stroną kierowcy w bandę
00:25 – Samochód medyczny przyjechał na miejsce wypadku, a Aston #97 stoi posklejany w boksie
00:32 – Safety Car pozostaje na kolejne okrążenie, długie prace porządkowe
00:35 – Ponad 13 000 wyprzedzeń podczas tego Le Mans. Czyżby ponad 30 tysięcy na koniec?
00:39 – Safety Car zjechał, mamy restart
00:50 – W GTE Am przewaga jednego okrążenia Forda GT #85 nad resztą stawki
00:55 – Dragonspeed musi wrócić do garażu ze względu na uszkodzenia
00:56 – Żółta flaga za Indianapolis
01:22 – SMP #17 odpada z wyścigu po wypadku. Safety Car wyjeżdża na tor, a bariera ochronna jest poważnie uszkodzona. Byli na trzecim miejscu
01:23 – Ja już się z Państwem żegnam, gdyż z powodów osobistych nie jestem w stanie prowadzić dalej relacji, ale popołudniu pojawi się podsumowanie całego wyścigu
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.