Wraz z 1 stycznia 2022 roku dział Renault Sport został oficjalnie zamknięty. Jego rolę we francuskim koncernie przejęła marka Alpine.
Parę dni temu 45-letnia historia Renault Sport dobiegła końca. Założony w 1976 roku wyczynowy oddział francuskiego producenta odegrał niezwykle ważną rolę w rozwoju sportów motorowych w Europie. Od swoich początków marka ta zajmowała się przygotowywaniem usportowionych wersji istniejących modeli Renault, a także produkcją innych maszyn, na przykład samochodów Alpine.
Nie można oczywiście zapominać również o organizacji wielu wydarzeń, na czele z rajdami, wyścigami, okolicznościowymi eventami, a także serii wyścigowych, jak World Series by Renault, Formula Renault 3.5 (w 2005 roku tytuł tej serii zdobył Robert Kubica). Nie można również zapomnieć o serii Eurocup Formula Renault, której triumfatorami byli między innymi Felipe Massa, Valtteri Bottas, Pierre Gasly, Lando Norris czy Oscar Piastri – kierowcy doskonale znani z Formuły 1 i Formuły 2.
O tym, że Renault Sport zniknie z motoryzacyjnej mapy świata wraz z końcem 2021 roku, wiadomo było już od wielu miesięcy. Pierwszym krokiem było połączenie wspomnianej wyżej serii Eurocup Formula Renault z Formula Regional European Championship (FREC), które od sezonu 2021 nosi nazwę FRECA – Formula Regional European Championship by Alpine – i jest niejako przedsionkiem Formuły 3. Następnie – przejęcie właśnie przez Alpine fabrycznego zespołu Renault w Formule 1 oraz wejście twórców modelu A110 do Długodystansowych Mistrzostw Świata.
Nazwa Alpine nie pojawiła się tutaj z przypadku – to właśnie ta marka w całości przejęła obowiązki Renault Sport. Jest to część wielkiego planu restrukturyzacji Grupy Renault, nazywanego “Renaulucją” wprowadzonego przez Lucę de Meo. Oddzielenie wyczynowych aut Renault od cywilnej marki nie bez powodu więc nasuwa na myśl oddzielenie się Cupry od Seata – w latach 2015-2020 dyrektorem generalnym hiszpańskiej marki był właśnie de Meo.
Renault Sport pożegnało się z fanami krótkim wpisem w swoich mediach społecznościowych. “To była szalona jazda!”, możemy przeczytać w komunikacie.
Co teraz stanie się z samochodami Renault z oznaczeniem R.S.? Na tę chwilę będą one produkowane przez Alpine aż do zakończenia ich cyklu życia. Czy otrzymają one swoich następców? Tego niestety na tę chwilę nie wiemy, lecz doniesienie płynące od francuskiego koncernu mogą sugerować, że tak się niestety nie stanie.
Alpine bowiem przymierza się do zwrotu w kierunku bycia całkowicie elektryczną marką samochodów sportowych, a rozwój tego producenta posiada wysoki priorytet w planach Renault Group. Do 2025 roku pojawić się mają trzy nowe modele, które uzupełnią, a w dalszej perspektywie zastąpią istniejący już model A110. Mają to być kolejno hot-hatch (być może na bazie elektrycznego Renault 5), kompaktowy SUV oraz bliżej nieokreślony sportowy model.
Foto. materiały prasowe producenta