BMW M5 jest obietnicą najlepszych osiągów w klasie sedan. Nowa generacja właśnie zadebiutowała i przynosi sporo nowości. Przede wszystkim chodzi o napęd hybrydowy, który zapewnia ponad 700 koni mechanicznych mocy. Jednak co ciekawe, samochód jest wolniejszy od poprzednika. Czy nowe BMW M5 ma nas czym zaskoczyć?
BMW M5 wkracza w erę elektryfikacji. Choć pod maską pozostał silnik 4.4 V8, jest on teraz wspierany przez układ plug-in. Oznacza to przede wszystkim jeszcze lepsze osiągi i moc dostępną bezpośrednio po wciśnięciu gazu. Jednak jest to też okupione znacznie wyższą masą własną oraz gorszymi osiągami… od poprzedniej generacji modelu. Zgadza się, nowe BMW M5 jest wolniejsze od swojego poprzednika, i choć różnice nie są duże, ciężko to nazwać ewolucją w dobrym kierunku.
Zacznijmy jednak od wyglądu zewnętrznego, który zdecydowanie może się podobać. Premiera najnowszej Serii 5 wywołała dość dużą polaryzację opinii, jednak projekt BMW M5 raczej każdemu przypadnie do gustu. Przede wszystkim znajdziemy tu muskularne, poszerzone nadkola zarówno z przodu, jak i z tyłu, a także masywne zderzaki z dużymi wlotami powietrza. Na słupku “C” można znaleźć wytłoczony znaczek M5, znajdziemy go także w przedniej części auta i z tyłu. W tylnej części nadwozia znajdziemy także dyfuzor podzielony na pół, ponieważ opcjonalnie można zamówić hak holowniczy.
Napęd M HYBRID w nowym BMW M5 obejmuje silnik V8 o pojemności 4,4 litra zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic Silnik spalinowy ma najnowszą technologię M TwinPower Turbo, międzyrzędowy kolektor wydechowy i zoptymalizowaną separację oleju. Generuje moc 585 KM oraz maksymalny moment obrotowy 750 Nm. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 197 KM. Jego nominalny moment obrotowy wynosi 280 Nm, a przełożenie wstępne na wejściu do skrzyni biegów zwiększa go do efektywnej wartości 450 Nm. Łączny maksymalny moment obrotowy to aż 1000 Nm. Umieszczony nisko w podłodze akumulator wysokonapięciowy o użytecznej pojemności energetycznej 18,6 kWh zapewnia niespotykany u konkurencji zasięg elektryczny do 69 km wg WLTP.
Moc obu silników jest przenoszona na drogę za pośrednictwem napędu na wszystkie koła M xDrive, który w trybie 4WD Sport ma wyraźnie odczuwalne większe przeniesienie na tylną oś. Oprócz tego do wyboru jest również tryb 2WD. Przeniesienie napędu na tylne koła przy wyłączonej dynamicznej kontroli stabilności pozwala doświadczonym kierowcom cieszyć się wyjątkowo purystycznymi wrażeniami z jazdy. Sprint do setki zajmuje 3,5 sekundy, co jest o 0,1 sekundy gorszym czasem niż poprzednik. Jest to zasługa wysokiej masy własnej na poziomie około 2500 kilogramów. Standardowo prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. W połączeniu z pakietem M Driver limit ten można podnieść do 305 km/h.
Światowa premiera nowego BMW M5 odbędzie się na Festival of Speed w Goodwood, Anglii w lipcu tego roku. W tym samym miesiącu rozpocznie się produkcja w zakładach BMW w Dingolfing. Nowe BMW M5 wejdzie na rynek w listopadzie 2024 roku. W tym samym czasie odbędzie się również rynkowa premiera nowego BMW M5 Touring.
Fot. materiały prasowe producenta
Redaktor | Fotograf
Comments