Założyciel | Redaktor naczelny Pasjonat motoryzacji i marketingu - wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.

Czy to koniec pewnej ery? Produkcja Forda Fiesty dobiega końca, a wraz z nią kończy się pewien etap zarówno dla marki Ford, jak i dla samochodów segmentu B. Po 47 latach i ośmiu generacjach, Fiesta zniknie z oferty marki, a 7 lipca z taśmy produkcyjnej zjedzie ostatni egzemplarz.

Data 7 lipca 2023 zapisze się w historii motoryzacji, ponieważ to właśnie tego dnia zostanie wyprodukowana ostatnia Fiesta. Podobnie jak dwa lata temu, 30 listopada, żegnaliśmy ostatnią Astrę K z polskiej fabryki i był to moment historyczny dla motoryzacji w Polsce, tak teraz żegnamy Fiestę. Co oznacza koniec produkcji Forda Fiesty? Przede wszystkim brak auta segmentu B w portfolio Forda i wyraźne osłabienie segmentu globalnie na rzecz crossoverów. Dwa ostatnie egzemplarze Fiesty pozostaną w rękach Forda. Jeden trafi do międzynarodowej floty historycznej firmy, która mieści się w fabryce w Kolonii w Niemczech, gdzie samochód był produkowany. Drugi egzemplarz dołączy do floty historycznej w Wielkiej Brytanii.

Koniec produkcji Forda Fiesty - żegnaj legendo!

Decyzja o wycofaniu Fiesty została podjęta, ponieważ marka “potrzebowała miejsca w fabryce” na produkcję nadchodzącego elektrycznego SUV-a Ford Explorer – powiedział Martin Sander, dyrektor generalny Ford Model E Europe, w wywiadzie udzielonym Autocar w grudniu 2022 roku.

Zdecydowaliśmy się zbudować nasz pierwszy wysokowydajny pojazd elektryczny właśnie tutaj, w Kolonii” – powiedział Sander. “Nadszedł moment, kiedy musimy mieć miejsce na budowę, ponieważ przekształcamy fabrykę Fiesty w fabrykę w pełni elektryczną. Dlatego podjęliśmy decyzję o zakończeniu produkcji Fiesty“.

Centrum EV w Kolonii – pierwsza w pełni neutralna dla klimatu fabryka Forda – oficjalnie otworzyło swoje podwoje 12 czerwca. Fiesta regularnie znalazła się na liście najlepiej sprzedających się samochodów od momentu jej debiutu w 1976 roku i zajmowała pierwsze miejsce w latach 2009-2020 – najdłuższy okres utrzymania się na szczycie przez jeden model. Jednak w 2021 roku Fiesta wypadła z pierwszej dziesiątki, ponieważ pandemia wpłynęła na łańcuchy dostaw. Wielu producentów było zmuszonych przekierować swoje zapasy części z mniej dochodowych małych samochodów na bardziej poszukiwane crossovery i SUV-y.

Koniec produkcji Forda Fiesty - żegnaj legendo!

Kiedy Ford w czerwcu 2022 roku wstrzymał zamówienia na Fiestę, podał braki w półprzewodnikach jako przyczynę sześciomiesięcznego opóźnienia w dostawach. Crossover Puma skutecznie zastąpił Fiestę w ofercie Forda i zyskał własne grono fanów: były najlepiej sprzedającym się modelem marki w Wielkiej Brytanii w 2021 roku i czwartym najlepiej sprzedającym się modelem w kraju w 2022 roku. Nie oznacza to jednak, że Fiesta straciła na popularności, ponieważ regularnie pojawiała się w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów w pierwszych pięciu miesiącach 2023 roku i nadal pozostaje najchętniej wybieranym modelem na rynku samochodów używanych.

Fiesta dołącza do grona innych długowiecznych modeli Forda, które zostały wycofane w związku z pełną elektryfikacją marki. Ostatnie modele S-Max i Galaxy opuściły fabrykę w kwietniu 2023 roku, a produkcja hatchbacka Focusa ma zakończyć się w 2025 roku. Firma planuje sprzedawać rocznie 600 000 samochodów elektrycznych w ramach swojego oddziału Ford Model E do 2026 roku. Ten oddział działa niezależnie od samochodów z silnikami spalinowymi i samochodów użytkowych (odpowiednio Ford Blue i Ford Pro).

Koniec produkcji Forda Fiesty - żegnaj legendo!

Foto. materiały własne Źródło: Autocar

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *