Założyciel | Redaktor naczelny Pasjonat motoryzacji i marketingu - wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.

Wielbicieli sportowych wrażeń może spotkać smutek, gdyż Porsche 718, oficjalnie przestaje być dostępne w Unii Europejskiej. Podobnie jak w przypadku benzynowego modelu Macan, Porsche wycofuje z rynku Boxstera i Caymana przedwcześnie, ponieważ oba auta nie spełniają nowych przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa.

Nowe przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa w Europie wchodzą w życie w lipcu 2024 roku, w którym to momencie Porsche nie będzie już mogło zarejestrować samochodów w UE. Jednak oba modele będą kontynuowane na innych rynkach przez pewien czas. W wiadomości e-mail do Motor1, rzecznik Porsche 718, Oliver Hilger, potwierdził, że coupé i kabriolet zostały wycofane z rynku UE. Istnieją jednak pewne wyjątki. Modele Cayman GT4 RS i Boxster RS Spyder są wyłączone z zasady ze względu na ich ograniczoną produkcję.

Koniec Porsche 718 w Europie: Co stoi za decyzją o wycofaniu modeli Boxster i Cayman?

Problem wynika z architektury elektrycznej używanej przez Boxstera i Caymana, które nie spełniają nadchodzących przepisów. Dostosowanie samochodów do nowych przepisów kosztowałoby Porsche około połowy budżetu przeznaczonego na całkowicie nowy model, co nie jest opłacalne finansowo.

Czwarta generacja Boxstera/Caymana to stosunkowo stary produkt, który zadebiutował w 2016 roku pod wewnętrzną nazwą kodową „982”. Pierwsza generacja Macana jest jeszcze starsza, biorąc pod uwagę, że jest na rynku od 2014 roku. Wycofanie 718 z rynku UE nie powinno znacząco wpłynąć na sprzedaż Porsche, ale Macan zawsze był silnym sprzedawcą. Globalnie, ten crossover zebrał 87 355 sprzedaży w 2023 roku, czyli ponad czterokrotnie więcej niż cała linia 718.

Koniec Porsche 718 w Europie: Co stoi za decyzją o wycofaniu modeli Boxster i Cayman?

Następna generacja 718 będzie czysto elektryczna, gdy pojawi się na rynku w 2025 roku. Przybycie tego pojazdu elektrycznego nie oznacza jednak końca obecnych modeli benzynowych, ponieważ oba będą istniały równolegle przez określony czas. Porsche ma podobną strategię dla dwóch generacji Macana. Mimo że 718 nie są już dostępne do konfiguracji na rynkach UE, można wciąż kupić nowego Boxstera lub Caymana, wybierając spośród dostępnych na stanie. Zegar tyka, ponieważ od 1 lipca niewyprzedane samochody staną się niezarejestrowalne.

Wycofanie Porsche 718 z rynku UE zwiastuje koniec pewnej ery, ale otwiera drzwi dla nowej, elektrycznej przyszłości. Choć fani modeli Boxster i Cayman mogą odczuwać nostalgię, nadchodząca era pojazdów elektrycznych może przynieść nowe emocje i możliwości.

Źródło: Motor1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *