Założyciel | Redaktor naczelny Pasjonat motoryzacji i marketingu - wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.

Jakie auto do 150 tys. zł. wybrać? Sprawdzamy popularne SUV-y

Jeżeli mamy do dyspozycji 150 tys. zł. na nowy samochód, będziemy mieli również w czym wybierać. Przyjmijmy zatem, że naszym celem jest zakup nowoczesnego, wygodnego i bezpiecznego pojazdu, z którego zadowolona będzie cała nasza rodzina. Przyjrzyjmy się pięciu modelom eleganckich, mocnych i na wskroś nowoczesnych aut, które mieszczą się w zakładanym budżecie.

Dlaczego przede wszystkim SUV-y? Cóż, wydaje się, że to właśnie do tych samochodów należy dziś świat. W małżeńskich dyskusjach o wymarzonym aucie najczęściej sedany i kombi forsowane przez męża przegrywają z SUV-em, który wolałaby żona. Zawsze można powiedzieć znajomym, że „to była nasza wspólna decyzja”. To na ogół wygodne, atrakcyjne wizualnie i bezpieczne auta, na które stać coraz większą liczbę Europejczyków. Badania pokazują, że kierowcy cenią w SUV-ach poczucie bezpieczeństwa, jakie daje wyższa pozycja za kierownicą oraz lepsza widoczność drogi. To argument dla serca. Dla rozumu pozostaje drugi: SUV-y mają niższą utratę wartości niż sedany i kombi. Przejdźmy zatem do meritum i sprawdźmy, jakie lekko uterenowione cuda czekają na nas w salonach.

Volvo XC40

Jakie auto do 150 tys. zł. wybrać?

Volvo XC40 to bardzo mocny zawodnik wystawiony przez Szwedów do wyścigu o tytuł najlepszego SUV-a ostatnich lat. Jak przystało na porządnego przedstawiciela tej klasy samochodów, jest on przystosowany do życia rodzinnego lepiej, niż wskazywałyby na to jego kompaktowe wymiary. Dwójka dorosłych, dwójka dzieci w fotelikach i spory wózek – i co? Wszystko się zmieściło. Wnętrze tego niezwykłego SUV-a to wygodne, regulowane i składane fotele, wiele przydatnych i oryginalnie ulokowanych schowków (np. miejsce na laptopa w dolnej części przednich drzwi) oraz pojemny bagażnik (460-1336 litrów). Przy Volvo nie można nie wspomnieć o istotnych rozwiązaniach, które zwiększają kwestię bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Volvo XC 40 jako jedyne ze wszystkich SUV-ów w sytuacji zagrożenia życia może podjąć próbę ominięcia przeszkody. W standardzie znajduje się też monitoring martwego pola oraz pomoc przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego.

Jeśli spojrzymy na cenniki na stronie producenta, które zobaczymy kwoty startujące od 136 000 zł. Jednak kolejny miesiąc z rzędu oferowane są różne promocje o zmieniających się nazwach zbijających jego cenę do niecałych 120 000 zł.

W podstawie otrzymamy silnik benzynowy o mocy 163 KM, manualną skrzynię biegów, 17-calowe alufelgi, jednostrefową klimatyzację automatyczną, relingi dachowe, tempomat, mapy Europy, światła LED i pakiet aktywnych systemów bezpieczeństwa City Safety. Ta wersja nazywa się Momentum Core i w promocji „Kombinujemy z cenami” oferowana jest za 114 900 zł.

Jest tu jednak pewien haczyk. Cena obowiązuje przy skorzystaniu z usługi CFM Volvo, co wyklucza skorzystanie choćby z klasycznego leasingu. Bez takowej usługi cena zatrzyma się około 1000 zł przed granicą 120 000 zł. Będzie to wersja z manualną skrzynią biegów. No i z bazowym lakierem np. białym niemetalizowanym. Skoro żona podjęła decyzję, że jednak SUV, w dyskusji o kolorach też raczej wygra. Większość XC40, które opuszcza polskie salony ma silnik o mocy 163 KM, automat i metalizowany lakier dostępny za dopłatą. Do tego ładniejsze felgi, nawigacja i czujniki parkowania. Nadal trzymamy się założonego budżetu. I mamy ładnego, bezpiecznego SUV-a segmentu premium. Co na to rynek masowy?

Ford Kuga

Jakie auto do 150 tys. zł. wybrać?

Kuga to duży, atrakcyjny SUV utrzymany w nieco sportowym stylu. Na rynku dostępne są wersje wyposażone zarówno w silnik hybrydowy, jak i szereg jednostek benzynowych i wysokoprężnych, co ułatwia wybór klientom poszukującym pojazdu odpowiadającego ich preferencjom. Wygodne fotele, które można swobodnie przesuwać i ustawiać wedle preferencji sprawiają, że każda podróż przebiegnie w komforcie. Dzięki możliwości przesuwania foteli, można powiększyć pojemność bagażnika (w tym modelu, w standardzie wynosi 645 litrów, po złożeniu tylnych foteli – 1530 litrów). Producent chwali się wieloma schowkami, systemem Isofix do mocowania fotelików dziecięcych i relingami dachowymi. Dla porównania w XC40 wszystkie te elementy są także wyposażeniem seryjnym. Kuga ma też system monitorowania ciśnienia opon oraz system stabilizacji toru jazdy. Za sprawą regulacji UE te ostatni system jest teraz obowiązkowy w każdym aucie.

Wśród technicznych nowinek wyróżnia się system Ford Co-Pilot 360, czyli szereg funkcji, które współpracują ze sobą, aby zwiększyć komfort i bezpieczeństwo jazdy. W zestawie dostajemy m.in. inteligentny tempomat z funkcją Stop & Go oraz system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z systemem wspomagającym omijanie przeszkód. Pojazd posiada także wiele nowinek, o które można go wzbogacić (m.in. modem FordPass Connect², dzięki któremu nic nie przerwie łączności między komputerem samochodu, a Twoim telefonem).

Cena Forda Kuga Titanium w wersji bazowej wynosi 123 800 zł. Obecnie auto to dostępne jest jednak w pakiecie promocyjnym, dzięki któremu jego cena wynosi 109 650 zł. Istnieje również możliwość sfinansowania zakupu Forda Kuga kredytem samochodowym. Ford Kuga we wspomnianej cenie to model z benzynowym, 3-cylindrowym silnikiem 1.5 zapewniającym 150 KM mocy. Do 100 km/h wystarczy niespełna 10 sekund.

Peugeot 3008

Jakie auto do 150 tys. zł. wybrać?

Niezależnie od tego, czy jesteś fanem francuskich samochodów, czy wręcz przeciwnie, jedno należy przyznać: Peugeot 3008 to samochód o naprawdę ciekawym wyglądzie. Model wpisuje się w aktualny trend zakładający odważne linie, wymykające się grzecznej stylistyce aut rodzinnych. Momentami można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z samochodem koncepcyjnym przygotowanym na wystawę motoryzacyjną, a nie oficjalny wehikuł poruszający się po europejskich szosach. Projektanci pozwolili sobie na lekkie ekstrawagancje jak m.in. owijane tkaniną panele deski rozdzielczej czy przyciski „piano key”.

Bodźce wizualne to jednak nie wszystko. Peugeot 3008 jest względnie praktyczny, tani w eksploatacji i wygodny w prowadzeniu. Producent pokusił się o kilka ekonomicznych, a jednocześnie mocnych silników — w tym kilka hybryd typu plug-in. Wyposażenie też jest niezłe – jak przystało na pojazd za te pieniądze. W Peugeocie 3008 znajdziemy wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych, wśród których wymienić możemy między innymi: system hamowania i ostrzegania przed kolizją, system wykrywania zmęczenia kierowcy czy pakiet Advanced Grip Control zwiększający przyczepność i zwrotność auta. W seryjnym wyposażeniu znajdziemy również dwustrefową klimatyzację, 3 mocowania ISOFIX na fotelu pasażera i bocznych fotelach z tyłu, czujniki cofania oraz radio z mp3, Bluetooth i sześcioma głośnikami.

Duże znaczenie ma także bagażnik! Kierowcy, którzy często jeżdżą na duże zakupy na pewno docenią system otwierania bagażnika „hands-free”. Bezdotykowe otwieranie klapy przyda się zawsze, gdy ręce będą zajęte. Składane tylne fotele nie tylko zwiększają powierzchnię bagażnika (z 520 litrów do nawet 1482), ale też (dzięki systemowi Magic Flat) tworzą równą podłogę – to ważne, jeśli planuje się przewożenie niezwykle delikatnych przedmiotów.

Ceny tego modelu Peugeota zaczynają się od 114 300 PLN w podstawowej wersji oraz od 128 000 PLN w przypadku modelu Active. Aktualnie producent nie prowadzi żadnej akcji promocyjnej, nie możemy więc liczyć na ich obniżenie.

Toyota RAV-4

Toyota RAV-4 to SUV nowej generacji, w którym postawiono głównie na komfort jazdy. Przyczynia się do tego nie tylko płyta podłogowa TGNA (środek ciężkości pojazdu jest obniżony, a jego sztywność większa o 60%), ale również bogato wyposażone wnętrze. Jak przystało na samochód tego typu, nowa Toyota oferuje pojemny 580-litrowy bagażnik, systemy wspierające kierowcę (m.in. układ wczesnego reagowania oraz rozpoznawania znaków drogowych) oraz klasyczne dodatki poprawiające komfort jazdy (wygodne fotele, manualna klimatyzacja oraz System multimedialny Toyota Touch® 2 z kolorowym ekranem dotykowym.

Toyota RAV-4 jest dostępna w kilku wariantach wyposażenia. Wersja ACTIVE dostępna jest w cenie 115 900 zł. Znajduje się tu 2-litrowy silnik spalinowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa i napędem 4×2 (FWD) lub 4×4 (AWD) oraz standardowe wyposażenie. Jeśli szukamy wersji hybrydowej, możemy zdecydować się na wersję Comfort z Pakietem Style. Tutaj jednak musimy wziąć pod uwagę cenę, która może przekroczyć zakładane 150 tysięcy złotych. Co prawda można skorzystać z promocji (Comfort z Pakietem Style 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CV za 137 427 zł), jednak pamiętajmy, że może ona ulec zmianie w zależności od modyfikacji, na jakie się zdecydujemy.

Podsumowując, Toyota RAV-4 na pewno będzie dobrym wyborem dla wszystkich fanów marki.

Volkswagen Tiguan

Tiguan był śmiałym krokiem Volkswagena w świat praktycznych, rodzinnych SUV-ów, który śmiało mógł stanąć w jednym rzędzie z BMW X1 i Audi Q3. W roku 2020 przyszedł czas na aktualizację modelu. Stanęło jednak na liftingu, wraz z którym niemiecki SUV otrzymał nowy, nieco ostrzejszy w wyrazie zderzak, tylne i przednie światła LED, nową minimalistyczną identyfikację wizualną VW i nową pulę kół. Przede wszystkim jednak pojawił się wariant hybrid plug-in i 1,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 128 KM lub 148 KM, lub 2,0-litrowy diesel o mocy 148 KM lub 197 KM.

Choć Tiguan został zaprojektowany raczej z myślą o jeździe po utwardzonych drogach niż w trudnym terenie, napęd na 4 koła 4Motion Volkswagena zapewnia regulowane tryby jazdy ułatwiające poruszanie się poza miastem.

Oczywiście, jak na SUV-a przystało, samochód wyróżnia pojemny bagażnik (nawet 1655 litrów po rozłożeniu foteli, jednak ta wartość zależy od wybranej kombinacji silnika i skrzyni biegów), który można otwierać bezdotykowo (funkcja Easy Open). Wygodne fotele z możliwością składania, duża i przemyślana przestrzeń wewnątrz tego modelu Volkswagena sprawiają, że jest to idealny samochód rodzinny – praktyczny i bezpieczny.

Volkswagen Tiguan dostępny jest w kilku wariantach wyposażenia. Najtańsze z nich to Tiguan Trendline 1.5 TSI 96 kW / 130 KM z manualną 6-biegową skrzynią biegów. Za samochód ten zapłacimy 106 190 zł. W podstawowym wariancie wyposażenia znajdziemy między innymi 8 głośników, czujniki deszczu i zmierzchu oraz system Start-Stop wyłączający silnik podczas postoju.
Warto w tym miejscu wspomnieć również, że producent przygotował atrakcyjną ofertę, dzięki której możemy skorzystać z promocji i otrzymać rabat w wysokości do 20 tysięcy złotych.

W samochodzie jak w domu

Polak spędza za kierownicą średnio od 15 minut do godziny dziennie. Częściej również wybieramy się na wakacje własnym samochodem – najczęściej z rodziną i przyjaciółmi. Jak podaje Eurostat, w 2017 roku aż 4 na 5 Polaków dotarło na miejscu wypoczynku we własnym zakresie. Co to dla nas oznacza? Przede wszystkim jest to dowód na to, że samochód z narzędzia, które służy nam wyłącznie do docierania z punktu A do B, staje się naszym partnerem – istotną częścią naszego życia. Wybór nowego auta powinien być zatem zarówno spełnieniem motoryzacyjnych marzeń kierowcy, jak i decyzją rozsądną pod kątem ekonomii, komfortu oraz bezpieczeństwa dla całej rodziny. Mamy nadzieję, że powyższa lista pomoże rozwiązać niejeden dylemat zakupowy.

Którego SUV-a wybrać w takim razie? Tak naprawdę powinny decydować osobiste preferencje. Jeśli jednak nie jesteś do końca przekonany, zwróć uwagę na kilka kwestii.

  • Cena – w podobnych przedziałach mieszczą się marki masowe i marki premium. Jeśli chcesz postawić na najwyższy komfort i poczucie estetyki, Volvo XC 40 spełni Twoje oczekiwania.
  • Bagażnik – szukasz samochodu, do którego zmieścisz najwięcej? Tutaj przoduje Toyota RAV-4.
  • Systemy wspomagające kierowcę – choć wszystkie wymienione w zestawieniu modele mają wiele przydatnych funkcji, na prowadzenie znowu wysuwa się SUV Volvo (tutaj system omijania przeszkód), zaraz za nim plasuje się Peugeot 3008.
  • Bezpieczeństwo – Volvo to niemal synonim bezpieczeństwa. Firma znana z wprowadzenia pasów, nie spoczywa na laurach i dba o to, by każdy samochód spełniał najważniejsze wymogi i przechodził wszystkie testy bez zastrzeżeń. Model XC 40 nie jest tu wyjątkiem. Na uwagę zasługuje też Ford Kuga i jego system Ford Co-Pilot 360.

Przeczytaj więcej na temat systemów bezpieczeństwa w samochodach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *