Kupowanie akcesoriów do samochodu bardzo często związane jest z pewnym dylematem – wybrać fabrycznie nowy element, czy zdecydować się na używany podzespół? Eksperci Steinhof podpowiadają, jaka decyzja jest najlepsza dla haków holowniczych.
Współcześnie coraz więcej samochodów ma już fabrycznie montowany hak holowniczy i jest on standardowym wyposażeniem. Jednak przy zakupie auta używanego trzeba się liczyć z tym, że musimy dołożyć kulę haka samodzielnie. Czy w tej sytuacji opłaca się poszukiwać używanej kuli haka holowniczego, żeby zaoszczędzić trochę pieniędzy?
Nieznana historia użytkowania
Największą wadą każdej używanej części jest to, że praktycznie nie wiemy, jak wyglądała historia użytkowania tego konkretnego egzemplarza. W przypadku haków holowniczych są one najczęściej demontowane z pojazdów powypadkowych i sprzedawane oddzielnie. Z reguły brakuje stosownych dokumentów, które mogą zbudować wiarygodną historię tego podzespołu.
Hak holowniczy może być spawany lub prostowany
Jeśli sprawdzenie historii dla konkretnego haka holowniczego jest przynajmniej bardzo trudne, a w rzeczywistości wręcz niemożliwe, nieuczciwi sprzedawcy pozwalają sobie na szereg nagannych praktyk. Można spotkać spawane haki holownicze i prostowane nieumiejętnymi metodami. Co więcej, nie wiemy, pod jakim obciążeniem pracował ten hak, co ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo.
Brak tabliczki znamionowej
Ogłoszenia w Internecie, a także dostępne w niektórych stacjach demontażu pojazdów używane haki holownicze pokazują, że nie mają one tabliczki znamionowej producenta. Jest ona całkowicie zerwana lub nieczytelna, co uniemożliwia legalne wykorzystywanie do transportu kuli haka holowniczego na drogach publicznych. Nikt nie zalegalizuje nam tego akcesorium w naszym pojeździe, przez co zapis o haku holowniczym nie pojawi się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Czy opłaca się kupić używany hak holowniczy?
Jedyny przypadek, w którym można wziąć pod uwagę zakup używanego haka holowniczego to taki, gdzie mamy tabliczkę znamionową producenta, dokumentacje, wszystkie części potrzebne do zamocowania haka w naszym pojeździe oraz pewność, że struktura kuli haka, odpowiada fabrycznym parametrom.
Znalezienie takiego egzemplarza w bardzo atrakcyjnej cenie jest prawdziwą okazją, która zdarza się niezwykle rzadko, a i tak niesie ze sobą sporo ryzyka.
Nadmierne podążanie za oszczędnością pieniędzy, może mieć fatalne skutki. Różnica w cenie fabrycznie nowego haka holowniczego Steinhof w porównaniu do używanych egzemplarzy dostępnych w sieci, nie jest warta ewentualnych kłopotów w legalizacji i użytkowaniu tego podzespołu.
Hak holowniczy jest inwestycją w komfort i w bezpieczeństwo na drodze. Produkty Steinhof wykonuje się przy użyciu najwyższej klasy materiałów, w tym powłok antykorozyjnych. Dzięki temu, raz kupiony hak holowniczy i właściwie użytkowany, powinien służyć właścicielowi pojazdu w każdych warunkach przez wiele lat. Co bardzo ważne wszystkie haki holownicze Steinhof spełniają rygorystyczne normy homologacyjne i mają stosowne dokumenty oraz tabliczki znamionowe, upoważniające do ich użytkowania na terenie Unii Europejskiej i w wielu innych krajach na świecie. Większość haków posiada homologację wg Regulaminu 55. A Regulamin ten oprócz krajów UE ratyfikowało również wiele krajów spoza Unii Europejskiej”
podsumowuje Mariusz Fronal z działu technicznego Steinhof
Foto. materiały prasowe
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.