Październik 2024 roku okazał się wyjątkowy dla polskiego rynku samochodów dostawczych. Po raz pierwszy od sześciu lat liczba nowych rejestracji pojazdów do 3,5 tony przekroczyła 5,9 tys. sztuk.
Według Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, w polskich wydziałach komunikacji zarejestrowano dokładnie 5921 nowych samochodów dostawczych, co oznacza wzrost o 8,8% względem wyniku z tego samego okresu ubiegłego roku. To drugi najlepszy wynik w historii, tuż po rekordowym październiku 2018, kiedy liczba rejestracji przekroczyła 6,6 tys. sztuk.
Rok 2024 na plusie
Od początku roku do końca października 2024 dealerzy wydali 53 953 nowe samochody dostawcze, co stanowi wzrost o 2,2% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Jest to znaczący wynik, szczególnie na tle spowolnienia gospodarczego w Europie oraz rosnących cen samochodów i kosztów operacyjnych. Tak stabilny popyt na pojazdy użytkowe pokazuje, że polskie firmy wciąż intensywnie inwestują w rozwój swoich flot, zwłaszcza że aż 88,55% wszystkich nowych pojazdów dostawczych trafiło do firm.
Najczęściej rejestrowane marki i modele w październiku
W październiku najczęściej rejestrowaną marką był Renault z liczbą 983 wydanych pojazdów, co umocniło jego pozycję lidera wśród producentów lekkich samochodów użytkowych. Kolejne miejsca zajęły Ford (954 szt.) oraz Fiat (793 szt.). Mercedes zajął czwarte miejsce z wynikiem 667 szt., a piątkę zamknęła Toyota z liczbą 567 wydanych pojazdów.
Wśród najpopularniejszych modeli października królował Renault Master, który znalazł aż 687 nowych nabywców. Fiat Ducato uplasował się na drugim miejscu (616 szt.), a trzeci był Mercedes Sprinter (561 szt.). W topowej piątce znalazły się również Iveco Daily (383 szt.) oraz Ford Transit (382 szt.).
Roczna klasyfikacja modeli: Renault Master liderem
Podsumowując okres od stycznia do października 2024 roku, Renault Master pozostaje niekwestionowanym liderem w Polsce z imponującą liczbą 7808 zarejestrowanych sztuk. Fiat Ducato i Iveco Daily zajmują kolejne miejsca z wynikami 4431 oraz 4367 rejestracji, co świadczy o ich popularności i zaufaniu klientów. Kolejnymi popularnymi modelami były Mercedes Sprinter (4121 szt.) oraz Toyota Proace City (3077 szt.), która cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród firm szukających solidnych miejskich vanów.
Firmy inwestują w dostawcze floty
Rejestracje samochodów dostawczych w Polsce wciąż dominują po stronie przedsiębiorstw – jedynie 11,45% nowych aut trafia do osób prywatnych. Firmy w dalszym ciągu inwestują w rozwój i modernizację swoich flot, co jest pozytywnym sygnałem dla gospodarki i sektora motoryzacyjnego. Choć coraz większy nacisk kładzie się na ekologię, a rynek stopniowo przygotowuje się na przejście na pojazdy o niższej emisji spalin, popularność modeli dostawczych typu LCV pokazuje, że obecnie firmy stawiają na sprawdzone rozwiązania.
Przyszłość rynku LCV w Polsce
Rosnąca liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych i silne wyniki sprzedażowe czołowych modeli sugerują, że rynek LCV w Polsce wciąż ma duży potencjał rozwojowy. Przedsiębiorstwa z branży logistycznej, usługowej i transportowej nadal chętnie inwestują w nowe pojazdy, co przy sprzyjających warunkach gospodarczych może skutkować dalszym wzrostem rynku. Na horyzoncie są także wyzwania związane z elektryfikacją pojazdów, ale obecnie dostawcy nadal dominują w swoich tradycyjnych, spalinowych wersjach.
Sytuacja na rynku lekkich pojazdów użytkowych do 3,5 tony pokazuje, że Polska pozostaje jednym z dynamiczniej rozwijających się rynków w Europie.
Źródło: IBRM Samar
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.
Comments
Comments are closed.