Jedną z klasycznych cech SUV-ów była dzielność w terenie. W obecnych czasach ten parametr odszedł w zapomnienie, a tego typu auta widujemy głównie na ulicach miast. Nie przeszkadza to jednak producentowi z Ingolstadt. Na rynek trafia Audi Q8 e-tron edition Dakar, który pokazuje, że można radzić sobie dobrze zarówno w mieście, jak i w terenie.
Podobnie jak tor Nurburgring dla samochodów sportowych, tak rajd Dakar zdaje się być najbardziej prestiżowym miejscem dla terenówek. Rajd, który się tam odbywa przyciąga setki sportowców, a także jest śledzony przez każdego fana motoryzacji. Audi zdecydowało, że zaprezentuje model inspirowany właśnie tym wydarzeniem sportowym. Na rynek trafia Audi Q8 e-tron edition Dakar, które zwraca uwagę podwyższonym podwoziem i opcjonalnymi naklejkami, nawiązującymi do RS Q e-tron. Ceny modelu rozpoczną się od około 120 tysięcy Euro na rynku niemieckim, a będzie go można zobaczyć na drogach już za kilka miesięcy.
Audi Q8 e-tron edition Dakar bazuje na Q8 advanced 55 e-tron quattro Pojemność akumulatora netto to 106 kWh, a zespół napędowy quattro z dwoma silnikami w trybie boost generuje moc 408 KM oraz moment obrotowy 664 Nm. To wszystko składa się na przyspieszenie do setki w czasie poniżej 6 sekund, a prędkość maksymalną ograniczono do 200 kilometrów na godzinę. W porównaniu do modelu bazowego elektryczny SUV z ogumieniem terenowym General Grabber AT3 ma o 31 milimetrów większy prześwit i został zaprojektowany z myślą o lepszym prowadzeniu na luźnych nawierzchniach, takich jak żwir czy śnieg. W ustawieniu podstawowym prześwit wynosi 206 milimetrów. Przy wyższych prędkościach stopniowo się obniża – o 15 milimetrów przy 85 km/h, o kolejne 17 milimetrów przy 100 km/h i o dodatkowe 13 milimetrów przy 120 km/h. Głębokość brodzenia to 30 centymetrów.
Q8 e-tron edition Dakar jest dostępne w kolorach: beżowy Siam metalik, czarny Mythos metalik oraz szary Magnet. Singleframe zawsze występuje w kolorze nadwozia. Auto można zamówić z unikalnym pakietem naklejek inspirowanych legendarnym RS Q e-tron. Czarny lakier Mythos metalik łączy się z częściowo przezroczystym oklejeniem, a więc folia nie maskuje całej powierzchni nadwozia, mimo że trafia na wszystkie elementy zewnętrzne. Pula samochodów z pakietem naklejek jest limitowana do 99 sztuk; każdy z nich na tylnym słupku ma numer seryjny z matowym wykończeniem.
Fot. materiały prasowe producenta
Redaktor | Fotograf