Jednym z najważniejszych komponentów w naszym samochodzie, który odpowiada za bezpieczeństwo nasze i innych uczestników ruchu, są klocki hamulcowe. Co powinieneś o nich wiedzieć?
Hamulce są integralnym elementem każdego pojazdu, co jest dość błahym stwierdzeniem, o którym każdy doskonale wie. Często jednak nie przykładamy większej wagi do konstrukcji całego układu, a ta wiedza może okazać się dla nas niezwykle przydatna. Niezwykle ważnym elementem tego systemu są klocki hamulcowe, które dzisiaj weźmiemy pod lupę. Jak działają, jak są skonstruowane, kiedy możemy podejrzewać ich zużycie oraz kiedy najlepiej je wymienić?
Budowa klocków hamulcowych
Klocki hamulcowe wykorzystywane są w układach, w których centrum znajdują się hamulce tarczowe. Budowa samych klocków oparta jest na warstwach konkretnych materiałów. Rdzeniem jest specjalna stal nierdzewna, która stanowi podstawę całego klocka. Na wierzch stalowej płytki nakłada się gumowe warstwy, które izolują środkową część tego elementu przed szkodliwymi środkami oraz temperaturą.
Stal to jednak nie wszystko, gdyż do wykonania klocków hamulcowych wykorzystuje się wiele różnych materiałów. Musza być one niezwykle wytrzymałe na bardzo wysokie temperatury, tarcie oraz ciśnienie.
Jak działają klocki hamulcowe?
Działanie klocków hamulcowych jest tak naprawdę bardzo proste i opiera się ono na mechanizmie zacisku. Gdy w naszym pojeździe naciskamy pedał hamulca, w układzie hamulcowym zwiększa się ciśnienie, co sprawia, że płyn hamulcowy dostaje się do tłoczków w samym zacisku.
Gdy ten proces ma miejsce, jeden klocek hamulcowy styka się z tarczą hamulca i dociska ją do drugiego klocka. Wytworzone tarcie sprawia, że koło traci swój pęd, a my jesteśmy w stanie zwolnić i się zatrzymać. Bardzo ważne jest, aby oba klocki dociskały tarczę z równomierną siłą. W przeciwnym wypadku siła hamowania może być niewystarczająca (lub wręcz przeciwnie), a klocki mogą się zbytnio zużywać.
Kiedy wiemy, że klocki są do wymiany?
Istnieje kilka objawów, które mogą nam dosadnie podpowiedzieć, że czas naszych klocków dobiega już końca. Najbardziej charakterystyczną cechą zużytych klocków jest charakterystyczny pisk, z którym każdy spotkał się choć raz w swoim życiu.
Jego wytwarzanie jest powiązane z grubością gumowych warstw (według przepisów ich wartość graniczna to 1.5 mm, standardowo zaś nowe klocki posiadają 3 mm takiej okładziny) oraz samej blaszki. Zdarte klocki hamulcowe nie tylko mogą uporczywie piszczeć, ale także uszkadzać samą tarczę. Jeżeli więc zignorujemy objawy zużycia się klocków, możemy potem za to naprawdę srogo zapłacić.
Co ile wymieniać klocki i jakie powinniśmy wybrać?
Nawet brak pisków z okolic hamulców nie oznacza, że nie powinniśmy się przejmować wymianą naszych klocków. Zmiana ich na nowe jest uzależniona jednak od naszego stylu jazdy. Jeżeli hamujemy mocno i często (np. podczas jazdy po mieście) i robimy to gwałtownie, nasze klocki mogą być mocno zużyte już po nawet 15 tysiącach kilometrów. Jeżeli jednak jeździmy łagodniej, ich stan powinniśmy sprawdzać od 40 tysięcy kilometrów w górę.
Niezwykle ważny jest również dobór odpowiednich klocków, które zapewnią nam bezpieczeństwo oraz dobrą wytrzymałość. Ciekawym wyborem mogą tu być dla przykładu produkty marki TRW. Dla przykładu, klocki hamulcowe TRW Cotec mają grubość 17mm, dzięki czemu będą nam służyć naprawdę długo i nie straszna będzie im nawet bardziej agresywna jazda. Zestaw klocków pasuje do najpopularniejszych modeli samochodów podanych w specyfikacji producenta, dzięki czemu bez problemu dopasujemy klocki do swojego samochodu. Ich największą zaletą jest dobry stosunek ceny do oferowanej jakości.