Parametry wszystkich aut są dość zbliżone, jednak Volkswagen i Skoda mają niewielką przewagę nad BMW 120d. Jak mocne Diesle poradzą sobie w tym porównaniu?
Silnik diesla w Europie jest bardzo popularny. Najczęściej jest wybierany przez osoby, które pokonują dużo kilometrów w ciągu roku. Niektórzy lubią przy tym pojechać dość żwawo, w związku z czym na rynku znajduje się kilka wersji dedykowanych właśnie im. W segmencie kompaktowym, takie odmiany oferuje między innymi Volkswagen ze swoim Golfem GTD, Skoda z Octavią RS oraz BMW ze swoim 120d. Pierwsze dwa modele są już przez producentów pozycjonowane jako usportowione modele, podczas gdy w przypadku bawarskiego producenta jest to po prostu zwykła wersja silnikowa. Który z nich okaże się być najszybszym?
Na papierze lekką przewagę uzyskują modele z koncernu Volkswagena. Korzystają one z silnika 2.0 TDI o mocy 200 koni mechanicznych i momencie obrotowym 400 niutonometrów. Golf GTD jest jednak o 60 kilogramów lżejszy od Octavii. BMW pozostaje nieco w tyle, ponieważ 2-litrowy diesel wytwarza tam 190 koni mechanicznych i jest 10 kilogramów cięższe niż Volkswagen. Golf oraz Octavia korzystają z 7-biegowych dwusprzęgłowych skrzyń biegów, podczas gdy w BMW występuje 8-biegowy automat. Każdy z samochodów ma napęd na przód.
W pierwszym wyścigu na 1/4 mili bez trudu wygrywa Golf GTD. Skoda także po chwili znajduje się już przed BMW. Nieco inaczej wyglądał wyścig z rolki. W przypadku startu w trybie komfortowym, pierwsze do przodu wyrywa 120d. Dopiero po chwili Skoda i Volkswagen odrabiają stratę, a GTD wysuwa się na prowadzenie. W próbie w trybie sportowym, skrzynia nie daje już przewagi BMW, a Octavia delikatnie wyprzedza Golfa. W końcowym teście hamulców, najlepszy okazuje się Volkswagen, a Skoda i BMW zaliczają remis.
Choć to porównanie wydaje się być dość nudne, pokazuje, że także modele z silnikiem diesla zapewniają dobre osiągi. Przy okazji są także oszczędniejsze w codziennej eksploatacji. Spośród porównywanych modeli, najlepsze osiągi zapewnia Golf GTD, niewiele za nim jest Octavia RS, a BMW musi uznać wyższość usportowionych rywali.
Film: carwow Foto. materiały prasowe producenta
Redaktor | Fotograf
Comments