Dzisiaj chcąc zmniejszyć emisję spalin, zwiększamy pojemność jednostki, a rodzina Ceed od KIA jest tego doskonały przykładem z korzyścią dla użytkowników
Rodzina Ceed obejmuje obecnie cztery rodzaje nadwozia – hatchback, kombi, shooting brake i miejski crossover. Wszystkie te cztery auta pełnią niezwykle ważną rolę w gamie, bowiem zbilansowanie odpowiednio produktów do oczekiwań klientów nie jest łatwe, ale koreańskiej marce to się udało, co zresztą widać po wynikach sprzedaży. Jednak niezależnie od sprzedaży do norm emisji spalin trzeba się dostosować, dlatego też KIA musiała znaleźć jakieś rozwiązanie dla swojej jednostki 1.4 T-GDi, która prawdopodobnie nie byłaby w stanie spełnić nowych przepisów, jeśli chodzi o aspekty ekologiczne, więc inżynierowie przygotowali zupełnie nową jednostkę. I o ile dwa czy trzy lata temu mówiliśmy, że popularny jest downsizing, tak teraz się okazuje, że może być odwrotnie, a KIA jednostkę 1.4 T-GDi zastępuje silnikiem 1.5 T-GDi. Można? Oczywiście, że tak, ale przyjrzyjmy się dokładnie wprowadzonym zmianom.
Nowy silnik jest wyposażony w najnowsze innowacje, które redukują emisję CO2 i poprawiają osiągi. Należy do nich m.in. system Continuously Variable Valve Duration (CVVD), który w sposób płynny zmienia czas otwarcia zaworów, co przekłada się na poprawę osiągów przy jednoczesnej redukcji emisji dwutlenku węgla. Nowy niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin (LP-EGR) działa także przy niższych prędkościach obrotowych silnika, co jeszcze bardziej ogranicza zużycie paliwa i zmniejsza emisję dwutlenku węgla; filtry cząstek stałych (GPF) zastosowane w silnikach benzynowych zmniejszają emisję cząstek stałych.
Różnice pomiędzy jednostką 1.4, a 1.5 są takie, że w nowym silniku mamy 160 KM zamiast 140 KM (przyrost o 14%), a moment obrotowy wzrósł o 4,5 procent i wynosi teraz 253 Nm (dostępny w przedziale od 1500 do 3500 obr./min.). Jeśli chodzi o osiągi (sprint do setki) to kształtuje się to następująco:
- Ceed (hatchback) – 8,4 s (6MT) lub 8,6 s (7DCT)
- Ceed (kombi) – 8,6 s (6MT) lub 8,8 s (7DCT)
- ProCeed – 8,6 s (6MT) lub 8,8 s (7DCT)
- XCeed – 9,0 s (6MT) lub 9,2 s (7DCT)
„Nowe układy napędowe stanowią podstawę naszej strategii, która dotyczy hybrydyzacji modeli oraz redukcji emisji CO2 przez samochody marki Kia w Europie. Dzięki nim jeszcze bardziej wzrośnie sprzedaż modeli wyposażonych w zelektryfikowany układ napędowy. Z przyjemnością przedstawiamy nowy 1,5-litrowy silnik, który dzięki zaawansowanym technologiom zapewnia większą mocy i lepsze osiągi przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla”.
mówi Dyrektor Operacyjny Kia Motors w Europie, Emilio Herrera
Dodatkowo pojawiła się miękka hybryda z rodziny EcoDynamics+, która również bazuje na jednostce 1.5 T-GDi. Tutaj mamy dokładnie takie same osiągi, jak w przypadku wersji czysto-spalinowej, ale za to mamy mniejszą emisję spalin. Dodatkowo, silniki oznaczone jako EcoDynamics+, można zamówić tylko z 7-biegową przekładnią automatyczną. System miękkiej hybrydy EcoDynamics+ zapewnia silnikom spalinowym większą wydajność, poprzez wykorzystanie do napędu auta energii elektrycznej oraz przez odzysk energii. Moment obrotowy silnika spalinowego jest większy, gdy do akcji wkracza silnik elektryczny zasilany z 48-woltowego akumulatora litowo-jonowego o kompaktowych rozmiarach. Za sprawą generatora rozruchowego (MHSG) wydłuża się też czas, kiedy silnik spalinowy jest wyłączony. MHSG jest połączony paskiem z wałem korbowym silnika i cicho przełącza się między trybami „silnik” i „generator”. W trybie „silnik”, podczas przyspieszania, MHSG przyczynia się do zmniejszenia obciążenia silnika spalinowego i do obniżenia emisji. Gdy samochód zwalnia, MHSG – w określonych warunkach – może przełączyć się w tryb „generator”, co pozwala na odzysk energii z wału korbowego i na ładowanie akumulatora.
Osiągi i emisja spalin
Ceed | 1.5 | 1.5 | 1.5 MHEV |
6MT | 7DCT | 7DCT | |
Prędkość maksymalna, km/h | 210 | 210 | 210 |
Przyspieszenie 0-100 km/h, s | 8,4 | 8,6 | 8,6 |
Emisja CO2, g/km (WLTP, cykl mieszany) | 142~125 | 138~131 | 136~126 |
Ceed kombi | 1.5 | 1.5 | 1.5 MHEV |
6MT | 7DCT | 7DCT | |
Prędkość maksymalna, km/h | 210 | 210 | 210 |
Przyspieszenie 0-100 km/h, s | 8,6 | 8,8 | 8,8 |
Emisja CO2, g/km (WLTP, cykl mieszany) | 142~125 | 138~131 | 136~126 |
ProCeed | 1.5 | 1.5 | 1.5 MHEV |
6MT | 7DCT | 7DCT | |
Prędkość maksymalna, km/h | 210 | 210 | 210 |
Przyspieszenie 0-100 km/h, s | 8,6 | 8,8 | 8,8 |
Emisja CO2, g/km (WLTP, cykl mieszany) | 142~125 | 138~131 | 136~126 |
XCeed | 1.5 | 1.5 | 1.5 MHEV |
6MT | 7DCT | 7DCT | |
Prędkość maksymalna, km/h | 208 | 208 | 208 |
Przyspieszenie 0-100 km/h, s | 9,0 | 9,2 | 9,2 |
Emisja CO2, g/km (WLTP, cykl mieszany) | 145~136 | 144~139 | 141~135 |
Foto. materiały prasowe producenta
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.
Comments