Mercedes pokazał nam właśnie koncept auta elektrycznego nie tak dalekiej przyszłości. Właściwie EQXX Concept zapowiada nadchodzący model niemieckiego producenta. Czteroliterowa nazwa nie jest tu przypadkowo. Elektryk ma osiągnąć aż 1000 kilometrów zasięgu, co do niedawna było abstrakcyjne. Pozwoli to przejechać bez ładowania dystans z Berlina do Paryża. Koncept posiada wymiary zbliżone do Klasy C, a waży jedynie o 80 kilogramów więcej.
Rewolucja elektryczna staje się faktem. Każdy dzień przybliża nas coraz bardziej do momentu, gdy w salonach auta spalinowe zostaną zastąpione elektrycznymi. Jednak wiadomym jest fakt, że samochody na prąd mają jeszcze wiele wad, a głównymi są zasięg i długość ich ładowania. Jednak producenci prześcigają się na liczby, pokazując coraz to nowsze rozwiązania. Jednym z liderów jest bez wątpienia Mercedes. Niemiecka marka ma już w swojej ofercie kilka aut elektrycznych, jednak teraz zaprezentowała przełomowy model koncepcyjny. Vision EQXX Concept może pokonać bowiem aż 1000 kilometrów bez ładowania.
Jednak jak jest to możliwe? Przede wszystkim, Mercedes skupił się na aerodynamice. Współczynnik oporu modelu EQXX to jedynie 0,18. Przód jest niższy niż w Smarcie, a tylna część nadwozia jest w kształcie kropli wody. Koła również są zoptymalizowane pod względem aerodynamiki. Co ciekawe, baterie nie są wcale duże, Mercedes zapewnia, że mają mniej niż 100 kWh. Oznacza to, że zużycie musi być mniejsze niż 10 kWh/100km. Moc silnika napędzającego EQXX to jedynie 205 koni mechanicznych.
Kolejnym elementem pozwalającym oszczędzać energię są panele solarne na dachu. Służą one do zasilania systemów odpowiedzialnych za oświetlenie, klimatyzację i multimedia. Choć wygląda masywnie, EQXX jest nieco mniejszy od Klasy C i jest od niej jedynie o 80 kilogramów cięższy, co jest zasługą kompaktowych baterii, lżejszych o 30% od tych we flagowym EQS. Ważą one jedynie 495 kilogramów wraz z obudową. Wnętrze wykonano z materiałów pochodzących z recyklingu. System multimedialny opiera się na ekranie przechodzącym przez całą długość deski rozdzielczej. Niestety, Mercedes nie zapowiada kiedy model oparty na Vision EQXX trafi na drogi, jednak ma to nastąpić już niedługo.
Foto. materiały prasowe producenta
Redaktor | Fotograf