Tor Nurburgring od lat pozostaje najważniejszym i najbardziej prestiżowym benchmarkiem dla producentów aut. W przypadku samochodów amerykańskich tytuł od wielu lat dzierżył Dodge Viper ACR. Przyszła jednak pora na zmianę warty. Ford Mustang GTD pokonał nitkę toru w czasie poniżej 7 minut i został nowym rekordzistą.
Ford Mustang GTD to pierwszy prawdziwie torowy samochód amerykańskiego producenta. Nowy model ma konkurować nawet z Porsche 911 GT3, a także z innymi supersamochodami. Jednym z warunków, aby nawiązać równorzędną walkę, jest czas na torze Nurburgring. Ford musiał ustawić poprzeczkę wysoko, aby udowodnić skuteczność nowego modelu. Ford Mustang GTD pokonał nitkę toru Nurburgring w czasie 6 minut i 57 sekund. Jest to pierwszy w historii model amerykańskiego producenta, który przebił barierę 7 minut.
Jest to piąty czas, uzyskany przez seryjny samochód sportowy, odnotowany w oficjalnym rejestrze toru Nürburgring, a Mustang GTD jest dopiero szóstym pojazdem w tej klasie, który przekroczył barierę siedmiu minut.
Sukces Mustanga GTD na torze Nürburgring to zasługa niewielkiego, oddanego zespołu inżynierów i projektantów, którzy przez dwa lata intensywnie pracowali nad przekształceniem samochodu wyścigowego Mustang GT3 w pierwszy w historii supersamochód z emblematem Mustang. Ford udokumentował ich wysiłek w trakcie przygotowań do pomiaru czasu na torze Nürburgring w 13-minutowym filmie dokumentalnym The Road To The Ring.
Mustang GTD jest wyznacznikiem najwyższych możliwości sportowych Mustanga i stanowi sumę doświadczeń wyniesionych z programu Mustanga GT3 i współpracy Ford Performance Motorsports z Multimatic Motorsports, w szczególności w zakresie aerodynamiki i ustawień na tory, takie jak Nürburgring. Mustang GTD nie musi jednak spełniać norm i przepisów obowiązujących w wyścigach GT3, które zabraniają stosowania wielu rozwiązań technicznych, pozwalających na okrążenie toru Nürburgring w czasie poniżej siedmiu minut.
Dotyczy to hamulców węglowo-ceramicznych, aktywnej aerodynamiki, doładowania i półaktywnego zawieszenia. Nadwozie z włókna węglowego jest znane z wyścigów GT3 i chociaż Mustang GTD, który ukończył okrążenie poniżej siedmiu minut, był produktem fabrycznym, miał na pokładzie wyposażenie bezpieczeństwa, wymagane na torze Nürburgring. Oznacza to, że w kabinie musiał znajdować się kubełkowy fotel z pięciopunktowymi pasami i klatka bezpieczeństwa.
Fot. materiały prasowe producenta
Redaktor | Fotograf