W 2023 Le Mans obchodzi swoje stulecie. Z tej okazji Toyota Gazoo Racing zaprezentowała specjalną edycję modelu Prius.
Wyścigu 24h du Mans nie trzeba nikomu przedstawiać. Ten całodobowy wyścigowy spektakl rozgrywa się corocznie na kultowym Circuit de la Sarthe we Francji. Z wydarzeniem tym wiąże się ogromne dziedzictwo historyczne spotęgowane przez wyzwania, jakie stawia kierowcom, zespołom, oraz maszynom. To tutaj wielu kierowców uzyskało swoją nieśmiertelność na łamach historii motoryzacji, a producenci prześcigali się w rozwiązaniach technicznych. Historia tego wyścigu sięga jeszcze okresu międzywojennego. Dokładnie 26 maja 1923 roku o godzinie 16 zawodnicy po raz pierwszy rozpoczęli całą dobę zmagań na ulicach pod francuskim Le Mans. Jak łatwo zatem wywnioskować, wyścig ten świętuje w tym roku swoje stulecie. Z tej okazji każdy na swój sposób szykuje się do świętowania. Toyota, która wygrała 5 ostatnich edycji z rzędu, zaprezentowała prototyp… sportowej edycji modelu Prius.
Na specjalnej wystawie przygotowanej przez Mazdę oraz Toyotę stanęły dwa samochody. Pierwszym z nich jest MX-30 R-EV, czyli hybrydowy SUV z silnikiem Wankla służącym jako generator prądu. Drugi to właśnie wspomniana najnowsza generacja Toyoty Prius, inspirowana GR010 – Le Mans Hypercarem, który wygrał ostatnie dwie edycje Le Mans.
(…) Koncepcyjny „Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition”, który bazuje na najnowszej generacji Toyoty Prius, jest wyrazem wdzięczności dla Le Mans i francuskiego Automobile Club de l ‘Ouest, która jest organizatorem wyścigu. Prototyp osiąga doskonałe właściwości jezdne, częściowo dzięki ekskluzywnym kołom i wydajnym częściom aerodynamicznym, inspirowanym GR010 HYBRID TGR, które bierze udział w zawodach WEC.
Komunikat prasowy Toyota Gazoo Racing
Premierze produkcyjnej wersji najnowszej generacji Priusa towarzyszyły spore emocje. Pozytywnie odebrana została nowa stylistyka hybrydy, a moc 223 koni mechanicznych może się przekładać na lepsze wrażenia z jazdy. W przypadku edycji 24h Le Mans Centennial GR Edition mamy do czynienia z kolejnymi zmianami, które tym bardziej mogą trafić w gusta motoryzacyjnych entuzjastów. Poprawie uległa przyczepność za sprawą zawieszenia z szerszym rozstawem kół, oponami 235/50 i zmienionej aerodynamice. Prototyp otrzymał ekskluzywne dla niego elementy nadwozia — progi boczne, lotki, tylne skrzydło, dyfuzor, opływowe felgi inspirowane GR010 itd. Zadbano również o redukcję masy poprzez zastosowanie elementów nadwozia z włókna węglowego. Dodatkowe reflektory mają z kolei poprawić widoczność w nocy, nawiązując przy tym do mroku na torze Le Mans.
Foto. materiały prasowe producenta
Miłośnik motoryzacji i motorsportu. Staram się cieszyć pasją na różne sposoby – od dziennikarstwa, przez amatorską rywalizację na torze, po konstruowanie bolidów w ramach AGH Racing – zespołu Formuły Student.
Comments