Choć dzisiaj taka wizja jak Nissan GT-R(x) 2050 jest futurystyczna, to jednak stworzenie jej w rzeczywistości jest ciekawym doświadczeniem i przybliża nas do takich konceptów
W 1970 roku nie powstał jeszcze termin „minivan”, samochodami terenowymi jeździli głównie geodeci, a w Japonii zaprojektowano nowy rodzaj sportowego auta, którego karoserię zdobił nieznany nikomu emblemat „GT-R”. Przyszły projektant samochodów Jaebum „JB” Choi urodził się wiele lat później w Seulu, w Korei Południowej. Jak dużo może się zmienić w ciągu 50 lat – oto Nissan GT-R(x) 2050.
Podobnie jak większość studentów, którzy kończą szkołę ArtCenter College of Design w kalifornijskiej Pasadenie, Choi pracował nas swoją pracą magisterską, wybiegając myślami w przyszłość, do roku 2050. Projektując nowy pojazd na miarę nowej ery autonomicznej motoryzacji, w której kontakt fizyczny sprawia, że samochód odzwierciedla emocje kierowcy, wziął na warsztat model obdarzony buntowniczym charakterem – Nissana GT-R.
Choi rozpoczął staż w ośrodku Nissan Design America (NDA) w La Jolla, w stanie Kalifornia, w okresie, w którym wprowadzone w wyniku pandemii COVID-19 restrykcje zmieniły sposób, w jaki myślimy o przyszłości. Niedługo potem rozwinął wodze swojej wyobraźni i opracował autorską wizję modelu „Nissan GT-R(x) 2050”.
„Rozpocząłem staż w ośrodku NDA w styczniu i przez dwa miesiące pracowałem nad realizowanymi w nim projektami. Później – aż do końca mojego stażu – z powodu pandemii COVID-19 pracowałem już z domu nad moim własnym projektem «wizji humanoidu». Nigdy nie podejrzewałem, że zespół NDA zainteresuje się moją pracą i pomoże mi zbudować makietę w skali 1:1”.
wspomina Jaebum „JB” Choi
Model stworzony w pracowni ośrodka ma niemal 3 metry długości i ponad pół metra wysokości. Kierowca, który jest jedynym użytkownikiem bolidu, leży na brzuchu, a jego rozłożone nogi i ręce tworzą kształt litery X. Kierowca ma na sobie futurystyczny, podkreślający sylwetkę kombinezon oraz kask, którego stylistyka przypomina ochronne kaski i skórzane kurtki motocyklistów jeżdżących „ścigaczami”.
„JB jest bardzo zdolnym i niezwykle pomysłowym projektantem. Stworzona przez niego koncepcja supersamochodu przyszłości kontrolowanego za pomocą impulsów przesyłanych przez ludzki mózg prosto do pojazdu doskonale wpisuje się w zaawansowane prace nad technologią B2V, które prowadzi koncern Nissan. W swojej pracy magisterskiej JB udowodnił, że technologia jest w stanie stworzyć emocjonalną więź i przedstawił płynące z tego korzyści dla klientów. Wszyscy członkowie zespołu ośrodka NDA bardzo cieszyli się, że mogą pomóc mu w urzeczywistnieniu jego koncepcji i zbudowaniu makiety w skali 1:1.”
podkreśla David Woodhouse, wiceprezes ośrodka NDA
Choi, który zaprojektował „ubieralny pojazd”, przewiduje, że ludzki mózg zostanie połączony z komputerem, co przyniesie znacznie lepsze efekty niż technologie stosowane w „zwykłych” autonomicznych samochodach. Projektant podkreśla, że kształt pojazdu odwzorowuje budowę ludzkiego ciała, aby skutecznie chronić mózg.
„Współczesne egzoszkielety to mechaniczne konstrukcje, które wzmacniają ludzkie mięśnie. W miarę możliwości próbowałem zaprojektować pojazd, który odzwierciedlałby wymiarami i kształtem ludzką sylwetkę ubraną w samochód. Chciałem zaprojektować nowy rodzaj środka transportu, który jest nie tylko pojazdem przeznaczonym do przemieszczania się, ale przede wszystkim przestrzenią, gdzie maszyna i człowiek stają się jednością”.
dodaje Choi, uzasadniając jego kompaktowe rozmiary
Futurystyczny projekt Choi’a nawiązuje także do Nissana GT-R, a konkretnie do jego awangardowej i wyrazistej sylwetki, monolitycznego nadwozia oraz wlotu powietrza w kształcie litery V. Tył zdobią charakterystyczne tylne światła modelu GT-R oraz czerwone akcenty z Nissana GT-R NISMO.
Kolejnym niezwykłym elementem jest kask z emblematem GT-R oraz stacja „dokująca”. Kask został zaprojektowany w taki sposób, aby można go było wsunąć w miejsce, w którym znajduje się wyposażona w funkcję VR kamera rejestrująca widok przed pojazdem. Nadajnik, który przesyła impulsy z mózgu do komputera, wspomagałby ludzki umysł w aktywacji zdygitalizowanych sygnałów.
Koła i opony w każdym rogu nadwozia stanowią jedną całość i są zaprojektowane tak, aby pojazd mógł z łatwością obracać się o 360 stopni. Średnica zewnętrzna opony wynosi 21 cali, a wewnętrzna średnica koła to 15 cali. Wzór obręczy kół umożliwia szybkie chłodzenie kół, nawet podczas ostrego hamowania.
GT-R(X) 2050 jest także wyposażony w aktywny spojler, który wysuwa się, aby zwiększyć docisk. Jego elementy składają się, kiedy kierowca wsiada i wysiada z samochodu.
„JB stworzył odważną wizję nowego środka transportu, który będziemy nosić, podobnie jak ubrania. Będzie to ubieralny pojazd, a nie tradycyjny samochód, jaki obecnie znamy. Projekt ten jest doskonałym przykładem nieszablonowego myślenia, do którego zachęcamy wszystkich pracowników ośrodka NDA. Czujemy się zaszczyceni, że mogliśmy przyczynić się do urzeczywistnienia wizji JB.”
podsumował Woodhouse
GT-R 2050(X) – specyfikacja
Liczba pasażerów | 1 |
Układ wnętrza | Kierowca leży na brzuchu, twarzą do kierunku jazdy |
Układ sterowania | Neuronowy interfejs mózg-komputer |
Długość | 114,8 cali / 2908 mm |
Szerokość | 60,5 cali / 1537 mm |
Wysokość | 25,9 cali / 658 mm |
Rozstaw kół | 69,1 cali / 1756 mm |
Rozmiar obręczy kół/ opon | 15” / 21” |
Foto. materiały prasowe producenta
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.