Mercedes to kolejna marka, która postanowiła odciąć się od rosyjskiego rynku. Niemcy całkowicie opuszczają tamtejszy rynek.

Rosyjska inwazja na Ukrainę zatrzęsła w posadach rynkiem motoryzacyjnym. Nie chodzi tutaj jednak tylko i wyłącznie o ekonomiczne konsekwencje tego wydarzenia na czele z ogromnymi sankcjami. Zarówno Rosja, jak i Ukraina posiadają bowiem spore znaczenie dla europejskiego rynku motoryzacyjnego, a utrata fabryk czy dostaw kluczowych materiałów była dla producentów bolesna. Bolesną, choć zgodną decyzją wielu marek było jednak przynajmniej częściowe zbojkotowanie rynku rosyjskiego. Wspomnieć należy chociażby o Toyocie, która z jednej strony w marcu wstrzymała pracę fabryki w Sankt Petersburgu, lecz z drugiej strony nadal podtrzymuje swoją sieć dealerską. Tacy producenci, jak Ferrari i Lamborghini całkowicie jednak wstrzymali wszelkie działania na tamtejszym rynku, a także wpłacili po milion euro na rzecz organizacji charytatywnych. Renault czy Nissan całkowicie wycofało się zaś z Rosji. Teraz śladem tych dwóch ostatnich marek podąża Mercedes.

Niemiecki hegemon poinformował, że sprzedaje wszystkie swoje dobra i nieruchomości na terenie Federacji Rosyjskiej, pozbywając się przy okazji swojej oficjalnej sieci dealerskiej. Ta nie będzie oczywiście pozostawiona samopas – przejmie ją rosyjska sieć salonów Avtodom, która jednak będzie musiała działać bez autoryzacji samej marki. Wartość całego majątku rosyjskiego oddziału Mercedes-Benz szacuje się na aż 1,8 miliarda euro. Ogłoszenie wyjścia z rynku zostało zaprezentowane podczas spotkania dotyczącego podsumowania finansowego koncernu za trzeci kwartał 2022 roku.

Mercedes

Naszymi głównymi priorytetami w uzgodnieniu warunków transakcji [z Avtodom] była maksymalizacja wykonania zobowiązań wobec klientów z Rosji – zarówno w zakresie usług finansowych, jak i usług posprzedażowych – a także zachowanie miejsc pracy dla pracowników rosyjskich oddziałów firmy.

Natalia Koroleva, dyrektorka generalna Mercedes-Benz Russia

To kolejny krok Mercedesa w kierunku odcinania się od rynku rosyjskiego. Już w marcu bowiem marka wstrzymała eksport i produkcję samochodów do tego państwa. Teraz zaś więzi całkowicie zostają zerwane… poza jedną małą kwestią. Koncern bowiem nadal pozostanie udziałowcem marki KAMAZ. Obecnie Mercedes posiada 15% praw do tego producenta.

Fot. materiały prasowe producenta

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *