BMW 5 E39 2001

Jeśli posiadasz starsze BMW z lat 2000-2015, na przykład
Serię 3 E46, E92, Serię 5 E39 czy X5 E70, koniecznie sprawdź VIN swojego auta.

BMW, podobnie jak wielu innych producentów postanowiło zaostrzyć swoje rekomendacje bezpieczeństwa względem pojazdów wymienionych jako zagrożone w akcji serwisowej, która wstrząsnęła całym motoryzacyjnym światem niemal 10 lat temu. Pod koniec roku 2022, z łącznie 67 milionów poduszek powietrznych japońskiej firmy Takata, aż 11 milionów wciąż pozostawało w samochodach poruszających się po drogach na całym świecie.

BMW X6 ActiveHybrid

BMW wydało ostrzeżenie dla 90 tysięcy pojazdów

Jak podaje biuletyn informacyjny amerykańskiej agencji bezpieczeństwa drogowego NHTSA, niemiecki koncern wystosował ostrzeżenie Do Not Drive dla 90 tysięcy samochodów BMW wyprodukowanych w latach 2000-2006. To konkretne obostrzenie dotyczy modeli:

  • BMW Serii 3 oraz M3 z lat 2000-2006 (E46)
  • BMW Serii 5 oraz M5 z lat 2000-2003 (E39)
  • BMW X5 z lat 2000-2004 (E53)

Producent wytypował te modele jako szczególnie niebezpieczne, z racji na wiek tych samochodów, a więc i ich poduszek. Jak ustalono już na samym początku, na wadliwe działanie poduszek wpływ mają czynniki zewnętrzne takie jak wilgoć, wysokie temperatury, oraz właśnie upływ czasu.

Należy pamiętać jednak, że poza wymienionymi samochodami jest wiele egzemplarzy narażających pasażerów i kierowcę na mniejsze, ale wciąż ryzyko utraty zdrowia lub życia. Wiele z nich nadal nie trafiło na serwis, ponieważ gdy poduszkowy skandal ujrzał światło dzienne, wiele z zagrożonych samochodów zdążyło kilkukrotnie zmienić właścicieli, a ci bardzo często nie wcale nie odwiedzali autoryzowanych serwisów, w przeciwieństwie do pierwszych właścicieli, zwłaszcza po okresie gwarancyjnym.

Wszystkie modele z Monachium narażone na katastroficzną usterkę poduszek powietrznych to:

  • BMW Serii 1 (2008-2013)
  • BMW Serii 3 oraz M3 2000-2013)
  • BMW Serii 5 oraz M5 (2000-2003)
  • BMW X1 (2013-2015)
  • BMW X3 (2007-2010)
  • BMW X5 (2001-2003)
  • BMW X5 (2007-2013)
  • BMW X6 (2008-2014)
  • BMW ActiveHybrid X6 (2010-2011)
BMW 3 E92 & E93 2010

Miliony samochodów śmiertelnymi pułapkami

Takata Corporation była japońską spółką produkującą szereg wyrobów z materiałów sztucznych, nie tylko do samochodów. Kierownice i poduszki powietrzne to dwa z nich. 7 Listopada 2014 w New York Times ukazał się artykuł rzucający światło na temat wadliwych poduszek firmy Takata montowanych w samochodach całej palety marek, z różnych kontynentów. Kilka dni później NHTSA wydała pierwsze ostrzeżenia i wezwania samochodów na serwis, rozpoczynając trwającą do dziś, ogólnoświatową kampanię informacyjną, zachęcającą kierowców do odwiedzenia autoryzowanej stacji obsługi danej marki celem wymiany niebezpiecznych poduszek na nowe, usprawnione, za darmo.

Wadą poduszek okazał się być układ pirotechniczny odpowiedzialny za błyskawiczne napompowanie poduszki w razie wykrycia przeciążenia. Metalowy nabój z gazem pędnym opartym na azotanie amonowym, bez odpowiedniego środka suszącego, narażony jest na niekontrolowaną eksplozję, która, niczym granat, wyrzuca z prędkością dźwięku odłamki samego zbiornika i potencjalnie sąsiadujących z nim elementów poduszki w stronę kierowcy i pasażerów, podczas aktywacji przy kolizji.

W roku 2017 firma Takata ogłosiła bankructwo w Stanach Zjednoczonych, oraz w Japonii, będąc obciążoną znacznie większą łączną kwotą rekompensat niż była w stanie przełknąć.

BMW 3 E92 2010

BMW, Tesla, Ford, Audi, Ferrari, Honda i wiele innych – nie czekaj!

Bawarska marka nie jest jedyną marką, która przez wiele lat stosowała poduszki firmy Takata. Do grupy zagrożenia należą też poszczególne modele popularnych marek takich jak: Ford, Mazda, Jeep, Toyota, Mercedes, Ferrari, Honda, Doge, Chrysler, Audi, czy nawet Tesla. Pełną listę marek w raz z modelami i rocznikami modelowymi najłatwiej jest znaleźć na stronie NHTSA.
Najbardziej narażone na wystąpienie usterki są samochody w wilgotnych rejonach świata.

Jeśli podejrzewasz, że Twój samochód może być w grupie ryzyka, bezzwłocznie skontaktuj się z lokalną autoryzowaną stacją obsługi producenta i poproś o sprawdzenie numeru VIN w bazach danych akcji serwisowych. Bardzo często producenci dają też możliwość samodzielnego sprawdzenia numeru nadwozia na stronie internetowej, bez wychodzenia z domu. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze można polegać na przepływie informacji między kontynentami i sprowadzony ze Stanów Zjednoczonych samochód warto sprawdzić również na amerykańskim odpowiedniku ogólnokrajowej strony producenta. Każdy z zainteresowanych producentów ma obowiązek wymienić wadliwe poduszki powietrzne za darmo.

Źródło: NHTSA Fot. BMW Group

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *