Le Mans

Le Mans 24 Hours 2019 – Relacja na Żywo

W tym roku Le Mans zapowiada się ciekawie, bo choć w LMP1 o zwycięstwo będzie walka tylko pomiędzy Toyotami to jako jedyne samochody w stawce są one hybrydami. Reszta zespołów porzuciła to rozwiązanie instalując standardowe jednostki spalinowe. W piątek rano ogłoszono, że od 2020 roku będzie nowa kategoria hypersamochodów bazujących na drogowych konstrukcjach, do której już teraz zgłosiła się Toyota oraz Aston Martin. Na pozostałych producentów musimy jeszcze trochę poczekać.

Lista samochodów na starcie

Zapowiedź zmian od 2020 roku

https://twitter.com/24hoursoflemans/status/1139449693103169538

Stacje, które transmitują Le Mans w TV

https://twitter.com/24hoursoflemans/status/1139653516463607809

(Relacja aktualizowana automatycznie)

14:47START – Zawodnicy ustawiają się powoli na starcie i zaraz zacznie się okrążenie formacyjne

14:50START – Przelot samolotów z francuską flagą można uznać za oficjalny start Le Mans

14:51 – Samochody ruszają na okrążenie formujące

14:51 – Pierwsze samochody przejechały pod mostem Dunlopa

14:52 – Przypomnijmy, że to ostatni wyścig dla Forda i BMW w Le Mans, ponieważ Ci producenci odchodzą na razie z wyścigu

14:54 – Z 13. rzędu startuje INTER EUROPOL COMPETITION, czyli polski zespół w Le Mans (Jakub Śmiechowski aktualnie za kierownicą)

14:59 – Zbliżamy się do końca okrążenia formującego

15:00 – Wystartowali!

15:00 – Już w pierwszej szykanie jeden z samochodów LMP1 przejechał poza torem. Niedogrzane opony dają się we znaki

15:01 – Ford #77 próbuje ataku na Astona Martina #67 w klasie PRO, ale nieskutecznie

15:02 – Kuba Śmiechowski utrzymuje się na swojej pozycji

15:03 – Aston Martin dyktuje świetne tempo w klasie GTE PRO i powoli odjeżdża goniącym go samochodom

15:04 – LMP2 odjechało już klasie GTE Pro i wydać wyraźną różnicę

15:05 – Porsche #94 trzyma się blisko swojego fabrycznego kolegi i zachowuje minimalny odstęp

15:06 – Żółta flaga na torze w pierwszej sekcji, doszło do jakiegoś kontaktu

15:08 – Polski zespół na 26 pozycji

15:09 – Dobra pozycja dla samochodów LMP1, ponieważ mają czysty tor przed sobą i wolniejsze samochody GTE Am czy GTE Pro im nie przeszkadzają. Taka sytuacja będzie jeszcze przez kilka okrążeń

15:12 – Toyota względem stawki w swojej kategorii wciąż nie wypracowała znaczącej przewagi, ale utrzymuje się na P1 oraz P2

15:13 – Toyota #7 ustanowiła najszybszy czas okrążenia wyścigu 3:17.425

15:14 – Zmiana na czele GTE Pro! Corvetta z numerem 63 wyprzedziła Astona Martina #95

15:17 – Corvette #63 wyrobiła już sobie 3 sekundy przewagi nad Astonem będącym na drugim miejscu w klasie GTE Pro

15:18 – W zakręcie Indianapolis bliska jazda w klasie GTE Pro

15:19 – Czołówka pozostaje bez zmian jedynie Rebellion #3 i SMP Racing #11 awansowały o jedną pozycję kosztem SMP Racing 17

15:22 – W sekcji Mulsanne zauważono lekki deszcz, lecz nie będzie to stały opad

15:22 – Atak w klasie LMP1 między Rebellionem #3 a SMP #11, piękny pojedynek i obrona Rebelliona

15:24 – Corvette, Aston Martin, Ford – tak wygląda czołówka GTE Pro

15:26 – Wciąż Rebellion broni się przed SMP, ale Berthon wciąż broni się przed atakami

15:28 – Pierwszy zjazd do boksu – Rebellion #3 i SMP #11

15:28 – W boksie samochody są jedynie tankowane i sprawdzane, nic się nie dzieje

15:29 – Kolejne samochody zjeżdżają do boksu

15:30 – Kontakt BMW, Corvette i Forda

https://twitter.com/FIAWEC/status/1139889127695048705

15:31 – Ponownie kontakt (optarcie) BMW przez Corvette

15:31 – Toyota #8 zawitała do Pit Stopu

15:32 – Rebellion #3 wymienił przód w boksie

15:35 – Kessel Racing #83 to zespół z kobietami w składzie, obecnie zajmuje silną pozycję w GTE Am. Trzymamy kciuki za dobry wynik!

15:38 – Kuba Śmiechowski był na 12 pozycji w LMP2 i zjechał do boksu, po czym wyjedzie na 17 pozycji

15:40 – Przejechanie przez szykanę Duqueine Engineering, samochodu klasy LMP2 i jakieś problemu z autem

15:42 – Walka o P2 w klasie GTE Pro Astona Martina #95 i Porsche #92, ale to Porsche zdobywa wyższą lokatę

15:43 – Aston Martin #95 ma problem z utrzymaniem tempa, odjeżdża już mu drugi samochód

15:46 – Porsche #93 atakuje Forda GT w klasie GTE Pro i zdecydowanie zbliża się w dohamowaniach do zakrętów

15:46 – Duqueine Engineering #30 zjeżdża do boksu po długim toczeniu przez cały tor. Zaraz dowiemy się co poszło nie tak i jakie są usterki

Przypomnijmy jakim samochodem przywieziono puchar za zwycięstwo Le Mans

15:51 – Zmiana kierowców w zespole Porsche

15:52 – Porsche #93 lekko uszkodzone zameldowało się w boksie

15:53 – Rebellion #1 ma problemy i spada na pozycję 25. w wyścigu

15:54 – Ford #67 odpuścił atak w zakręcie na Astona Martina

15:55 – Dragon Speed lekko dymi, nie wiadomo co się dzieje

15:56 – Żółta flaga na całym torze!

15:57 – Porsche #88 zostawia na asfalcie czarne ślady i staje w poprzek toru po dwóch obrotach. Nic się nie stało kierowcy, a na wyjściu z zakrętu zarzuciło samochodem. Nie wiadomo czy nie doszło do awarii

https://twitter.com/24hoursoflemans/status/1139896653958152193

15:58 – Wznowienie wyścigu!

15:59 – Porsche #91 atakuje Corvette #64 zaraz po wznowieniu! Piękna walka

https://twitter.com/FIAWEC/status/1139897406206746624

16:00 – Ford #67 ponownie próbuje ataku

16:01 – Porsche #88 w boksie – standardowy serwis – nowe opony, tankowanie

16:03 – Po godzinie wyścigu wciąż wszystkie samochody w stawce!

TOP 5 LMP1

TOP 5 LMP2

TOP 5 GTE Pro

TOP 5 GTE Am

16:11 – W kategorii GTE Pro różnice są minimalne i to właśnie tutaj jest najciekawsza walka

16:12 – Porsche #88 zaliczyło kolejnego spina. Tym razem w piach

16:12 – W tym momencie podejmowane są decyzje strategiczne odnośnie Pit Stopów i zmian kierowców

Wyniki po pierwszej godzinie

16:16 – 3:17.297 to czas uzyskany przez Toyotę #7 to nie tylko rekord wyścigu, ale również całego Le Mans

16:19 – Kuba Śmiechowski wciąż jest na 17. pozycji

16:29 – Rebellion z Bruno Senną zjechał do boksu na przegląd

16:30 – W GTE Pro prowadzi Corvette #63, a za nią dwa Porsche #93 oraz #92

16:33 – Rebellion #3 ściął sobie szykanę

16:36 – 15 sekund straty Jakuba Śmiechowskiego do P16 w LMP2

16:39 – SMP Racing #17 w boksie

16:40 – Toyota #7 na prowadzeniu

16:40 – FCY na całym torze

16:41 – Porsche #88 zjeżdża do boksu i jest chowane w garażu na naprawy

16:42 – Ferrari #70 złapał kapcia około 6 kilometrów przed boksem

16:44 – Porsche #88 ma ściągniętą maskę i najprawdopodobniej jest problem z jednostką

16:49 – CONWAY Mike w Toyocie #7 ma 30 sekund przewagi nad BUEMI Sébastien w #8

On board z Alpine @SignatechAlpine

16:52 – Buemi Sebastien pozostał w swojej Toyocie #8 podczas Pit Stopu

16:54 – Już posypały się pierwsze kary po 10 sekund za nadwyżkę paliwa

16:57 – WINSLOW James zmienił Jakuba Śmiechowskiego

17:00 – Kessel Racing, czyli zespół z kobietami w składzie zajmuje P10 w klasie GTE Am

17:00 – Porsche #88 wróciło do gry, ale po przejechaniu 26 okrążeń nie jest ostatnim samochodem, bo w garażu pozostaje Aston Martin #98 z liczbą 24 okrążeń

Po 2 godzinach tak prezentuje się klasyfikacja

17:07 – Dragon Speed #10 zajmuje 59 miejsce, co jest fatalnym wynikiem jak na LMP1, a wszystko przez problemy techniczne

17:09 – Wyścig się trochę uspokoił

17:12 – Wykrakałem, Rebellion #1 prowadzony przez Bruno Senne ma problemy techniczne i musi zjechać do boksu

https://twitter.com/FIAWEC/status/1139915590645293056

Nawet w środku stawki GTE Pro jest ciekawie

https://twitter.com/24hoursoflemans/status/1139913230766227456

Podsumowanie według Toyoty

https://twitter.com/Toyota_Hybrid/status/1139913941235195904

17:17 – Ferrari #71 ścina szykanę z powodu za dużej prędkości

17:18 – Walka o 5. miejsce między Porsche #92 i #91 zakończyła się udaną obroną#92

17:22 – Przewaga Toyoty #7 nad #8 wynosi już ponad 40 sekund. Czyżby Alonso miał nie wygrać Le Mans?

17:26 – Bruno Senna ma problemy i najprawdopodobniej czeka go wymiana klocków hamulcowych

17:29 – Fernando Alonso wsiada do Toyoty #8! Zaczyna się walka między Toyotami

17:32 – Kobayashi również zasiadł za kierownicą Toyoty #7

https://twitter.com/FIAWEC/status/1139919048525979649

A tak oglądają wyścig kierowcy

17:40 – Prototyp LMP2 #49 wyleciał w powietrze na tarce, ale nic się nie stało

17:43 – Temperatura powietrza wzrosła do 20,2°C . Czyżby ekolodzy mieli powód do narzekania?

17:46 – Nad torem ponownie była FCY

Patrząc na kokpit Toyoty jest trochę ciasno

17:49 – Najprawdopodobniej jakiś samochód miał kapcia, bo pojawiła się biała flaga ostrzegająca o wolnym samochodzie

17:53 – Niebezpieczne wypuszczenie kierowcy z pit stopu (Ford)

17:57 – #31 i #37 w klasie LMP2 zacięcie walczą o P3 w kolejnych szykanach

17:57 – Ford #69 zaliczył spina w szykanie Dunlopa

https://twitter.com/24hoursoflemans/status/1139924380186791937

Najmłodsi fani Le Mans są ewidentnie zmęczeni zmaganiami

https://twitter.com/24hoursoflemans/status/1139925514616020995

Wyniki po 3 godzinach

18:16 – Obserwując Polski zespół można zauważyć, że cały czas jadą stałym tempem. Obecnie są na P17, ale zostało jeszcze ponad 20 godzin

Przodkowie obecnie startującej Toyoty

18:20 – Ford #68 przeprowadził udany atak na innego Forda #67

18:22 – Porsche #91 miało problem z dohamowaniem i wyleciało trochę poza tor

18:26 – Corvette, Ferrari, Porsche – czołówka klasy GTE Pro

https://twitter.com/24hoursoflemans/status/1139932118379847680

18:31 – Fernando Alonso traci już minutę do Toyoty #7

18:32 – W GTE Am jest ciekawa sytuacja, bo Ford GT z P1 jest 32 sekundy przed resztą stawki i cały czas się oddala. Dosyć duża przewaga

18:38 – Dotychczas najszybsze samochody przejechały 61 okrążeń

18:42 – W LMP2 trwa walka o P1 – SIGNATECH ALPINE MATMUT walczy z G-DRIVE RACING a różnica to zaledwie 0,560 sekundy

18:49 – Żółta flaga, doszło do uderzenia w bandę

18:49 – ARC BRATISLAVA – KANEKO RACING #49 uderzył w bandę po czym nie mógł powrócić na właściwy tor

18:53 – Zmiana na prowadzeniu w klasie LMP2! G-Drive na prowadzeniu

18:56 – Polski zespół spadł na P18 w klasie LMP2

18:59 – Kobiecy zespół jest na 13 pozycji w GTE Am

Wyniki po 4 godzinach

Toyota robi podsumowanie swoich zmagań

19:08 – Polski zespół powrócił na P17 i traci około 2 okrążenia do lidera klasy

Widoki z góry na Le Mans

https://twitter.com/24hoursoflemans/status/1139942791558180869

19:12 – Doszło do małego przetasowania grup w jakich jadą auta i po pit stopach większość aut jedzie razem, co jest wyjątkowo niebezpieczne

19:20 – W klasie GTE Am różnica między liderem a ostatnim samochodem wynosi 6 okrążeń

19:21 – Kontakt LMP2 z GTE Pro w zakręcie. LMP2 zamknęło zakręt Fordowi

https://twitter.com/24hoursoflemans/status/1139948896220852224

Radość w boksach

19:30 – 1 minuta 47 sekund straty Toyoty #8 do #7

19:33 – Przez 4 i pół godziny kierowcy Toyoty przejechali 77 okrążeń. Czy w tym roku zostanie pobity rekord okrążeń?

19:35 – Zmiana na pozycji lidera GTE Pro. AF CORSE z Ferrari 488 GTE EVO wyprzedza Corvette

19:36 – Klasa GTE Pro jest niebywała, bo cztery samochody jadą obok siebie i walczą o P1

19:40 – Żółta flaga!

19:40 – Aston Martin #98 wpadł w żwir i uszkodził dyfuzor

19:43 – Aston Martin #98 zjechał do boksu i jest już naprawiany. Okazało się, że również przód i prawa strona jest uszkodzona

#AlpineRacing prezentuje się nawet ładnie w boksie

19:50 – Polski zespół awansował na P16

19:51 – Poważne obroty Ferrari z numerem 54. Solidnego spina zaliczyło Ferrari, przeleciało przez tarki i utknęło w piachu. Żółta flaga nad całym torem

https://twitter.com/FIAWEC/status/1139955357218983936

19:56 – FCY nad całym torem wciąż obowiązuje. Ferrari po podniesieniu przez dźwig wraca do boksu. Ciekawe jakie uszkodzenia

19:59 – W garażu SPIRIT OF RACE dużo pracy przez najbliższe minuty

20:00 – Jeszcze 19 godzin do końca wyścigu

20:10 – W klasie GTe Pro najszybsze okrążenia zawodników są bardzo zbliżone, co pokazuje jak zacięta jest walka

20:12 – Alonso wysiada z samochodzu

https://twitter.com/FIAWEC/status/1139960389884678144

20:14 – Wypadek samochodu z numerem 43! Bolid LMP2 uderzył w ścianę w Tertre Rouge

20:17 – Safety Car wyjechał na tor! Po raz pierwszy w tym sezonie WEC

https://twitter.com/FIAWEC/status/1139958934847012865

20:21 – Wyścig został wznowiony

https://twitter.com/FIAWEC/status/1139960893582823425

20:24 – Wznowienie wyścigu spowodowało, że w GTE Pro różnica 10. miejsca do lidera wynosi zaledwie 12 sekund i rywalizacja nabiera tempa

20:26 – Groźne wyprzedzanie między LMP1 a LMP2, blisko kontaktu

20:35 – Alpine odzyskuje prowadzenie w LMP2

20:35 – Spodziewany jest deszcz do 5 minut

https://twitter.com/FIAWEC/status/1139963883878305794

20:38 – Ponownie żółta flaga! Porsche #86 w malowaniu Gulf na boku toru

20:40 – Dwa samochody klasy GTE Pro miały kontakt. Corvette #63 zderzyło się z Porsche #88 i została całkowicie rozbita. Zgubiła spojler i przedni zderzak

https://twitter.com/FIAWEC/status/1139966655482802176

20:42 – Samochód bezpieczeństwa ponownie na torze

20:44 – Porsche #88 w boksie na wymianie kilku części

20:49 – Chevrolet z numerem 64 będzie musiał najprawdopodobniej zakończyć wyścig, a bariera jest do naprawy przez służby porządkowe

20:52 – O tym jak trudnym wyścigiem jest Le Mans świadczą liczby. W całym sezonie ani razu nie wyjechał Safety Car, a podczas Le Mans w ciągu godziny aż dwa razy

20:52 – Zaczyna padać lekki deszcz

20:55 – Pytanie czy zespoły zastosują deszczowe ogumienie czy też nie, chociaż nie będą to poważne opady raczej. O 21:50 ma być jasne czy przejdzie bokiem czy będzie burza

20:56 – Ford oraz Jumbo przejechały prosto przez pierwszą szykanę

20:58 – Nie jest wykluczone wciąż czy Vette zakończy wyścig

20:59 – Zmiana kierowców w Vette #63

20:59 – Vette #64 kończy wyścig

https://twitter.com/FIAWEC/status/1139972059088543744

21:00 – Slow Zone przed drugą strefą. Kierowca Ferrari #60 obrócił samochód i zaliczył dzwona

21:02 – Rebellion #3 wraca na P3 po wyprzedzeniu SMP RACING #11

https://twitter.com/24hoursoflemans/status/1139972672828448768

Wyniki po 6 godzinach

21:05 – Wciąż żółta flaga nad torem

21:05 – Rebellion #3 zaliczył potężne uderzenie i toczy się do boksu

https://twitter.com/FIAWEC/status/1139973772562374656

21:06 – Toyota #8 obejmuje prowadzenie

Le Mans

21:06 – Bardzo możliwe, że przez mokry tor Rebellion wpadł w poślizg

21:07 – FCY nad całym torem

21:11 – Niektóre zespoły powoli wyciągają opony deszczowe

21:12 – Rebellion #3 już został naprawiony i wrócił na tor

21:14 – Safety Car znowu jest na torze. Trzeci raz!

21:19 – Safety Car zjechał z toru

21:19 – Odcinek Forza Motorsport – Michelin obowiązuje żółta flaga

21:22 – Roboty na torze wciąż trwają

21:24 – Podobno szanse na deszcz już minęły

21:24 – Aktualnie wyścig trwa tylko na części toru przez roboty porządkowe

21:26 – Czekamy na informację kiedy zostanie usunięta Slow Zone

21:31 – Dalej obowiązuje Slow Zone! Muszą to być poważne naprawy toru

21:34 – Slow Zone w końcu ściągnięty

21:37 – Rebellion #1 traci 3 okrążenia do lidera

Najszybsze prędkości Toyoty

21:41 – Bardzo możliwe, że Toyota #8 ma jakiś problem. Lekkie zachwianie było na dohamowaniu

21:48 – KESSEL RACING prowadzony przez 3 kobiety jest na P10 w klasie GTE Am

21:49 – Jakub Śmiechowski jest na 15 pozycji w LMP2!

21:52 – Bolidy z numerami #8 #4 #10 klasy LMP1 w boskie

21:56 – Zbliżamy się do 7 godziny Le Mans i na szczęście tylko jeden samochód odpadł jak do tej pory

21:57 – Ponownie zmiana na prowadzeniu LMP2! Alpine spada na 2 miejsce, a prowadzenie obejmuje G-Drive

21:59 – SMP Racing #11 na kontrolnym serwisie

Wyniki po 7 godzinach

https://twitter.com/Toyota_Hybrid/status/1139987707600486400

Słońce nad Le Mans zachodzi i zbliża się noc

https://twitter.com/FIAWEC/status/1139988057837527041

22:13 – Czołowy samochód, czyli Toyota #8 była 10 razy w boksie i przejechała 115 okrążeń

22:13 – Toyota #7 wyjechała poza tor i pojawiła się FCY

22:23 – Alpine zmieniła opony podczas, gdy G-Drive przejechało bez zmiany opon i serwis był krótszy. Zobaczymy jak ta strategia zadziała w ciągu najbliższych 20 okrążeń

22:29 – Kierowcy powoli przyzwyczają się do ciemności i zaczyna się najtrudniejsza część wyścigu

https://twitter.com/FIAWEC/status/1139993631304146944

22:34 – Andre NEGRO: “Miałem pewne kłopoty, ale dałem radę, choć straciłem przy torze kartingowym. Zobaczymy jak nam pójdzie cały wyścig”

22:37 – Samochody o numerach #51 i #67 walczą o P2 w klasie GTE Pro

22:37 – Toyota z numerem 7 w boksie na wymianie opon

22:40 – Małe problemy w boksie Alpine

https://twitter.com/24heuresdumans/status/1139995185545453571

22:42 – Żółta flaga! Aston Martin #98, Dragon Speed i BYKOLLES RACING TEAM #4 opuszczą wyścig najprawdopodobniej

https://twitter.com/FIAWEC/status/1139998495568535553

22:44 – Elementy zapasowe pojawiają się w garażach gotowe na wymianę

22:47 – O P2 w GTE Pro trwa zacięta walka między #51, #63, a #67! Zacięta walka!

22:56 – Toyota #8 ma problem z hamulcami i zgłasza to przez radio

Wyniki po 8 godzinach

23:04 – Zmiana kierowców w BMW

23:06 – Dragonspeed może dostać karę za przekroczenie prędkości w FCY. Sędziwoie zajmują się tą sprawą

https://twitter.com/24hoursoflemans/status/1140003416569262080

23:15 – Przypomnijmy, że jak na razie Porsche #88 i Corvette #64 wycofały się z wyścigu

23:15 – Nasz rodak utrzymuje się na P17

Jeśli ktoś ma jakieś pytania odnośnie Le Mans to zapraszam do komentowania

https://twitter.com/24hoursoflemans/status/1140005447585423362

23:27 – Aston Martin #98 | DEMPSEY – PROTON RACING (Porsche) #88 | DRAGONSPEED #10 | CORVETTE RACING #64 – te samochody wycofały się z wyścigu

23:31 – Ferrari #84 poza torem, powoli wraca do gry

23:35 – Lizakowy G-Drive miał ciepło, gdy SMP Racing przejechał mu po nogach

23:39 – Toyota #7 prowadzi sekundą przewagi nad #8

23:40 – BMW miało problemy techniczne i długo nie wyjeżdżało z boksu

23:42 – Ford #66 wypada z toru, ale wybronił się przed uderzeniem w barierki. Wraca na tor powoli

23:47 – SMP Racing #17 przeciął tarki i lekko nim zarzuciło

23:53 – W GTE Pro trwa walka o P1 między Porsche #92 a Ferrari #51

23:58 – Polski zespół pozostaje w boksie już dosyć długo. Mają jakieś problemy techniczne

23:59 – ARC BRATISLAVA – KANEKO RACING #49 wpadł w pas zieleni przed zjazdem do alei serwisowej

00:00 – Wybiła północ i zostało 15 godzin wyścigu

https://twitter.com/FIAWEC/status/1140016346199207936

00:06 – Polski zespół wyjechał już na tor i wraca do gry

00:18 – Zespół Aston Martin #97 przygotowany jest do totalnej naprawy karoserii

00:21 – Europol miał problem ze skrzynią biegów dlatego stał długo w boksie

00:22 – Ostra walka w GTE Pro o P4

00:23 – Safety Car wyjeżdża na tor! Aston Masrtin #95 z potężną siłą uderzył stroną kierowcy w bandę

00:25 – Samochód medyczny przyjechał na miejsce wypadku, a Aston #97 stoi posklejany w boksie

00:32 – Safety Car pozostaje na kolejne okrążenie, długie prace porządkowe

00:35 – Ponad 13 000 wyprzedzeń podczas tego Le Mans. Czyżby ponad 30 tysięcy na koniec?

00:39 – Safety Car zjechał, mamy restart

00:50 – W GTE Am przewaga jednego okrążenia Forda GT #85 nad resztą stawki

https://twitter.com/Toyota_Hybrid/status/1140028145518727169

00:55 – Dragonspeed musi wrócić do garażu ze względu na uszkodzenia

00:56 – Żółta flaga za Indianapolis

01:22 – SMP #17 odpada z wyścigu po wypadku. Safety Car wyjeżdża na tor, a bariera ochronna jest poważnie uszkodzona. Byli na trzecim miejscu

01:23 – Ja już się z Państwem żegnam, gdyż z powodów osobistych nie jestem w stanie prowadzić dalej relacji, ale popołudniu pojawi się podsumowanie całego wyścigu