Założyciel | Redaktor naczelny Pasjonat motoryzacji i marketingu - wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.

Dzisiaj nawet Dacia musi uporać się ze spadkiem sprzedaży sedanów i Logan musi przejść dosyć poważne zmiany, aby móc się utrzymać na rynku

Dni sedanów są policzone, bo z kwartału na kwartał obserwujemy spadki w sprzedaży samochodów z tym nadwoziem. Taka kolej rzeczy, że ludzie chcą wygodnego SUV’a czy Crossover’a zamiast równie dobrze wyglądającego, lecz mniej praktycznego sedana. Dlatego dla takich samochodów jak Dacia Logan powoli nie ma już miejsca i producenci muszą wymyślić coś, co pozwoli utrzymać trend wzrostowy sprzedaży, a raczej stworzyć jakąkolwiek sprzedaż tych samochodów. Jeśli nie wiecie to poza Dacia Logan istnieje takie auto jak Renault Logan i jest to ten sam samochód, ale w zależności od rynku sprzedaży występuje pod jedną albo drugą nazwą. Jako Renault auto sprzedawane jest chociażby w Brazylii i teraz serwis Kolesa.ru przygotował rendery jak auto mogłoby wyglądać w nadwoziu Fastback, który wygląda lepiej od zwykłego sedana i dodaje świeżości do gamy modułowej. Zresztą zobaczcie sami jak to auto wygląda i powiedzcie mi czy nie przypomina wam pewnego Renault nazywanego Megane GrandCoupe?

Megane GrandCoupe to budżetowy Talisman, a Logan (lub też Sandero) Fastback to jeszcze tańsza alternatywa. Zasada działania w segmencie Dacii jest prosta – ma być tanio i w miarę ładnie, a do tego niezawodnie i jeszcze raz tanio. Prosta i krótka idea. Tak też prezentuje się nowy Logan. Wygląda ładnie, a nawet rzekłbym, że elegancko i do tego jeśli pozostałby w cenie obecnych modeli Logan czy Sandero to byłby wręcz śmiesznie tani. Zresztą ten model miał już tak wiele wcieleń, że dodanie Fastback’a nie byłoby niczym nadzwyczajnym, bo widzieliśmy już pickup’a oraz kombi, a pamiętajmy, że to auto wyszło jako sedan i sprzedawane jest też jako 5-drzwiowy hatchback. Jednak mimo wszystko Fastback zdaje się być bardziej praktyczny od zwykłego sedana i hatchback’a. Dlaczego? Oferuje większy bagażnik od hatchback’a (w przypadku Megane jest to ponad 100 litrów dla sedana względem hatchback’a, a tutaj mamy jeszcze większą różnicę), a do tego dostęp do bagażnika jest zdecydowanie lepszy, czyli auto jest bardziej praktyczne. Z racjonalnego punktu widzenia to najlepsza decyzja jaką Renault/Dacia mogłyby podjąć.

Racjonalna, ale czy wykonalna?

No właśnie, bo trendy wskazują na SUV’y i Crossover’y, a taki Duster jest hitem sprzedażowym, więc Dacia może wkrótce stwierdzić, że czas zrobić nowego SUV’a w niskim budżecie. Do tego dochodzi fakt, że w najbliższym czasie trzeba wprowadzić modele hybrydowe, a potem elektryka. To są dodatkowe koszty, więc przyda się podreperować budżet wcześniej, a taki Fastback średnio by się sprzedawał w porównaniu z Dusterem. Teraz czekamy na nową wersję Sandero, która opierać się będzie na nowym Clio. Jeśli Dacia uzyska takie same wyniki w spalaniu jak w Clio to mamy gwarantowany sukces, a z moich obserwacji wynika, że choć silnik ten sam, segment ten sam to jednak Dacia pali troszkę mniej. Zobaczymy co Renault zadecyduje w sprawie rumuńskiego producenta i poczekamy na najbliższe premiery oraz wyniki finansowe za 2019 rok. To będą kluczowe zamienne czy Logan zostanie w obecnej formie czy czeka go rewolucja, a może zostanie zlikwidowany.

Foto. kolesa.ru

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *